KITA JAGA ISLAM ALLAH AKAN JAGA KITA

ISLAM DAH AJAR TAPI KITA YANG KURANG AJAR


Rabu, 30 Disember 2009

Masih tak mau berhenti

Nampaknye 2009 dah nak menutup tirainya dengan pelbagai kenangan suka dan duka, namun begitu hanya satu puaka yang masih tak mau berhenti mahu pun berubah menjadi lebih baik daripada semalam, hari ini dan mungkin esok.

Puaka ni memang takdo maso nak pikir hal lain walaupun tahun dah hampir nak berubah, kojo rasmi puaka ni ialah menyusahkan dan menyakitkan hati rakyat adonyo, puaka ni tak lain tak bukan ialah orang orang politik yang celako dan mencelakokan langsung tak membawa kebaikan pado Agamo, Bangso dan negaro.Bergaduh,bertelagah sampai terlupo amanah yang rakyat berikan dahulu...

Sabtu, 26 Disember 2009

Kalau la kabar angin PAS Selangor nak blah daripado PR nak jadi bebas atau nak bersatu tubuh dongan umNO hissss rugi bosa la kau orang, zaman dah berubah rakyat dah cerdik tau usah la buek kojo bodoh, nompah malang la kalau join umNO sobab peratusan yang tolak umNO semakin membosar selaie umNO tak mau berubah dan masih dongan dasar dan caro yang lapuk.

Kalau umNO hebat parti tu mesti berani bergorak ateh kaki sendiri tanpo SPR, Polis, dan mano mano kaki ampu yang meyusahkan rakyat...

Selasa, 22 Disember 2009

Mampus la makan duit haram

Enjin bosa bapak gajah tu hilang sorang pun tak tau biar bona bro, daripado 2007 sampai sekarang baru nak siasat baru nak bagitau rakyat hisss kurang ajar betul la sapo yang menjago hak negaro tapi belot.

Sapo mentori pertahanan 2007 tu bro tak kan la dio tak tau langsung, barang bosa hilang bukan barang kocik apo nak jadi Malaysia ni, sial tak sudah sanggup jadi barua dan mendodahkan Malaysia pado ancaman. Mampus la makan duit haram sapo yang mencurik tu...

Sabtu, 19 Disember 2009

Selamat Menyambut Maal Hijrah

Assalamualaikum bersyukur kita masih lagi diberi kesempatan menyambut kedatangan tahun hijrah ini, semoga Allah memberkati kita semua dan diberi rahmat dan kasih sayangNYA...

Jumaat, 18 Disember 2009

Mabuk la

GST tu adalah hasil daripado rakyat didahulukan pencapaian diutamakan, tahniah kerajaan biar hancur jiwo rakyat janji kao sumo sonang lenang...

Isnin, 14 Disember 2009

Ampu sampai mati

Media pengampu nampaknya masih tak sedar diri yang mereka memang kaki ampu dan selalu mencari cari kesalahan pihak pembangkang, mereka mengaku telus, adil dan terbuka tetapi bila kena bab pemimpin yang mereka ampu kocut telur la mamat ni semuo.

Rabu, 9 Disember 2009

Hati hati sedaro kalau poie Siam tu nanti jangan melencong ontah ke mano pulak...

Sabtu, 5 Disember 2009

Buleh blaaa lu

Apo beza MD SAID TU blah daripado SPRM diganti oleh orang baru Si KASIM tu, perangai totap samo kaki ampu dan bersekongkol dalam banyak hal yang menyakitkan hati.

Kalau setakat nak cari salah pembangkang den pun buleh jadi ketuo jang...

Selasa, 1 Disember 2009

Bau Bangkai

BTN tak perlu dipertahankan lagi bro, jangan buek buek tak paham pulak isi kandungan kursus BTN tu sampai bilo nak kencing orang. Laie satu ingat kato Tun M tu Umno dah busuk sampai usus dan pastinyo bau macam bangkai...

Selasa, 24 November 2009

Sayap umNO SPR berjayo dalam rayuan tangguh keputusan DUN Siputeh, ni la satu perkaro paling mencelakokan dalam perjalanan undang undang Malaysia, lobih sudu dari kuah...

Rabu, 18 November 2009

Pitam

Apohal la SPR ni pulak yang gelabah bewak berkaitan kes Adun Seputeh, dah mahkamah kato kosong cukup la tu usah melobih lobih bangang pulak belajar buek kojo jujur sikit...

Isnin, 16 November 2009

Padan muko SPR terlampau bungko asik ikut cakap amNO sanggup lupo tanggungjawab, pengerusi SPR lobih baik berambus masuk parti politik daripado duduk macam ampeh ket situ.

Jumaat, 13 November 2009

Kalau ADUn Kota Seputeh hadir ke sidang DUn terbukti la memang bangang, lain kali bilo Dun bersidang datang jangan buek suko hati, tak payah la donga cakap TPM kau tu speaker yang berkuaso bukan dio bukan SPR an...

Khamis, 12 November 2009

Ngok

Nak jadi pemimpin kono cerdik zahir batin, sabar dan senantiaso merasa bertanggungjawab terhadap amanah yang dipikul, tapi malang PR banyak pemimpin yang akal 3 suku berlagak tapi kosong cumo monang nasib maso PRU dulu.Contoh mudah macam yang jadi wakil Kulim tu tak soda diri langsung.

Selasa, 10 November 2009

Pasukan Khas pulak dah...

Macam macam caro nak bunuh rasuah dalam negaro kito nih, suruhanjaya la, pasukan khas la tapi nampaknya rasuah bukan makin mati malah makin subur sobab telus sangat ko siasatan dan pendakwaan selamo ni?

Kalau la SPRM tu tak ikut telunjuk politik dan siasatan berpilih insyaallah dah lamo masalah ni selosai tapi kito sendiri sedia maklom wayang yang dimainkan SPRM hancusssssssssssssssssssssss.

Sabtu, 7 November 2009

Busuk

Hanyo duo perkaro den nak minat nak tulih satu kito monang pialo Malaysia dan yang keduo orang PAS macam Abu Bakar Chick tu memang bodoh dan busuk, kalau ramai laie macam tu mampus la parti ni.

Asalkan Jais mesti...

Banyak bona den jumpo asalkan namo Jais pasti ado masalah terutamo masalah akal kurang, yang nih bapak segalo Jais pulak buek perkaro yang tak berapo nak cerdik ermmmmm bagus la kalau macam tu banyak kan pesta kurangkan dakwah...

Rabu, 4 November 2009

Sapo Bodoh???

Kalau DR ASRI tu sesat dan menyesatkan maka bodoh sangat la kerajaan negeri Perlis atau Universiti yang bagi dia jadi pensyarah,tak kan diorang tak buleh nak check mano betul mano palsu atauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu badan yang bernamo JAIS tu yang bengap tak bertompek???

Isnin, 2 November 2009

Kito semuo jadi saksi di padang Masyar nanti bahawo ado setan yang bertopengkan manusio menyusup masuk dan menggunakan kuaso atas menjago agamo tapi lobih berkiblatkan kepontingan, kehondak parti politik tertentu.

Tauliah konon! sampai mati la agamo tak dapek ditogakkan...

Khamis, 29 Oktober 2009

Rugi la kalau jadi Polis atau mano mano penjawat awam yang sepatutnyo tidak menyebolahi sapo2 sobab rakyat yang bayar gaji diorang tapi asik mengampu dan tunduk pado kehondak satu pihak sajo...agaknyo kalau takdir Allah BNUMNO ni tumbang macam mano pulak rupa kelakuan pengampu ni sumo.

Selasa, 27 Oktober 2009

Esok geng PAS akan berjumpo konon nak bincang masalah...mudah yo tu masalah bosa ialah masalah manusio yang suko bergomol dalam golap tu la dio punco masalah dalam PAS. Bilo kantoi bilo ditegur insaf la sekojap...

Isnin, 26 Oktober 2009

Jangan Main Gila bro...

Tak kan Tuan Guru Nik Aziz boleh dimain mainkan oleh orang lain untuk buat kenyataan kalau tak kerana ilmu pun sebagai orang tua mestilah Tuk Guru berfikiran waras dan bijaksana dalam membuat kenyataan, bukan macam Nasa atau Hasan atau Tapa atau Harun yang bangang dan kaki penjilat tu...

Sabtu, 24 Oktober 2009

EGM PAS patut dilaksanakan untuk menyelesaikan masalah penyakit meroyan beberapo pemimpin PAS yang mulo perasan hebat tu, dulu maso tak kuat maso takdo rakyat sokong tau pulak asas perjuangan tapi bilo monang sikit mulo la gilo pandir...

Jumaat, 23 Oktober 2009

Pakar taik

Pakar Forensik Malaysia tak tau ke nak buek kojo atau banyak makan otak udang, sonang sonang dimalukan pakar luar...

Isnin, 19 Oktober 2009

Dokek Akhirat nanti takdo rajo, takdo sultan dan takdo sapo yang buleh mendabik dado sombong zalim dan berlaku khianat sobab maso tu semuo lonyap ditolan kekuasan Allah juo...jadi ingat la

Rabu, 14 Oktober 2009

Tak paham paham

Elok la tu suruh pilih yang elok ambik yo yang kaki rasuah, memang patut la samo pandir

Sabtu, 10 Oktober 2009

Tegak berdiri menyusur kebenaran

Sahabat dan saudara mara di Bagan Pinang mesti berani memilih calon yang lebih baik dan bukan perasuah

Jumaat, 9 Oktober 2009

Jangan Undi perasuah jang...

Rabu, 30 September 2009

Tahniah la Tuk Isa kalau monang pun parah kalau kalah laie tak tontu arah...

Jumaat, 25 September 2009

SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI...

Ahad, 13 September 2009

rehat minda dibulan ramadhan

Selasa, 8 September 2009

Baca skrip buleh la jang

Kalau daripado dulu laie kerajaan yang dipimpin gerombolan umNO bertindak mendaulatkan Al Quran sebagai petunjuk dalam kepimpinan insyaallah dah pasti keadaan berbeza  sekarang ni.

Sayang sekali bilo dah hampir bungkus baru teringat dan berbuih mulut siang malam nak pelihara agama dan tau Al Quran tu penting, itu pun agaknyo Najib baco skrip kot...

Ahad, 6 September 2009

Kalau dah memang jenis lembu...

Kalau dah memang jenis macam lembu apo nak heran, laie tinggi songkok laie bangang rupo perangai hantu ni....

Sabtu, 5 September 2009

Orang PD jangan pijak kepalo lombu sudah la...

Takdir tuhan yang hidup mesti mati walaupun hebat mano pun cumo bab nih cukup menjadikan cukup takut menghadapinya, bukan kerano insaf tapi takut bungkus tikar bantal dalam PRK akan datang nih kt Bagan Pinang...

Ketulahan la kau bertanding dokek kg orang tuo den heh heh heh...

Jumaat, 4 September 2009

Merugikan...

Dah takda lagi ke Polis yang berwibawa dalam negara kita ni sampaikan Musa tak boleh nak pencen langsung, rugi la negara dan wang rakyat bayar orang yang sama tapi langsung takda kualiti...

Rabu, 2 September 2009

Rehat minda dalam bulan Ramadhan nih.....

Selasa, 1 September 2009

MERDEKA!!! bab mana yang patut kita raikan agama yang semakin dipinggirkan??? pusaka bangsa yang semakin tergadai atau merdeka sebab Melayu semakin hilang akal...

Jumaat, 28 Ogos 2009

Terbukti memang ramai yang jahil...

Sekarang suku sakat Islam Hadhari dah semakin nampak kebejatannya nak jalankan hukum Allah pun berdalih dalih banyak alasan nak cuba tunjuk lebih pandai daripada nabi s.a.w.

Tambal pulak 1Malaysia ni lagi la hancur lebur agama jadinya.

Khamis, 27 Ogos 2009

Jalan makin terang

Nampak kalau berterusan macam ni jalan untuk UBN bungkus tikar bantal makin cerah dan gilang gemilang, maklumlah gerombolan ni dah biaso monang bertahun tahun bilo kono bab kalah terus lomah tak mampu nak bangun dan muhasabah diri mengapo selalu kalah dan ditolak rakyat.

Kalau tak sobab bantuan agensi kerajaan yang lebih sudu dari kuah raso raso laie copek padam jojak gerombolan ni...

Selasa, 25 Ogos 2009

Tahniah daripada penyokong gerakan rakyat dan pencinta agama

Sepatutnyolah kito semua penyokong gerakan rakyat dan pencinta agamo bersyukur atas kemonangan calon PAS di Permatang Pasir, pado umNO kalau masih takuk tu bakal hancur la kau jang...

UNDI ANDA BERHARGA

SELAMAT MENGUNDI DI DUN PERMATANG PASIR, PILIH PEMIMPIN YANG ADO AKHLAK JANGAN PILIH KAKI KOBEH NANTI MENYOSA TAK SUDAH...

Isnin, 24 Ogos 2009

Adun Lunas yang tak lunas langsung...

Mamat nih tinggal diLunas sodap namo tompek tu cumo dio nih jenis tak berapo nak cerdik sobab tak tau macam mano nak Lunas kan harapan rakyat yang pilih dio jadi wakil tempoh hari.

Jumaat, 21 Ogos 2009

SELAMAT BERPUASA DAN SEMOGA RAMADAN INI MEMBAWA SERIBU MAKNA KEPADA KITA SEMUA

Jumaat, 14 Ogos 2009

Siapa Harussani ni???

Kepada mufti Perak jangan nak melebih lebih tak ingat bila bercakap, Sapo kamu nak halau orang keluar daripado negara ni.

Kalau nak jago agamo buek betul betul jangan bangan lagak pulak, cermin diri tu dulu jangan jual agamo untuk kepentingan diri sendiri.

Khamis, 13 Ogos 2009

Anak sapo, bapak sapo yang tak tau adab ni


Sapo punyo anak dan bapak la yang tak tau adab konon nak belo Islam tapi akhlak macam setan, mano la dio orang belajar mencarut sambil belo agamo ngokkk ....

Rabu, 12 Ogos 2009

Tolong cari Pengkhianat ini

Bila manusia yang jadi TPM tuduh Anwar pengkhianat Melayu mako disambut riuh rendah oleh pencacai dan pengampu sampai berdemo lagi. Bila baca tulisan pado kain rentang tu jelas nampak salah satu pencacai dan pengampu tu ialah persatuan kontraktor.

Dah sah sah tak lain tak bukan lopeh ni banyak la dapek kojo ''given'' tak payah laie poie undi bro tu baru buleh sonang.

Cumo nak diingat pado puak yang berdemo tolong cari laie senarai namo pengkhianat selain DSAI buleh???

1) Kato orang tanah Melayu Johor banyak yang tergadai sapo pengkhianatnya?

2) Sapo pemimpin yang selalu merendahkan mertabat agamo Islam cari pengkhianat bosa ni

3) Bahaso Melayu dipijak pijak sapo pulak pengkhianat dalam hal ni?

Dan banyak laie pengkhianat lahanat yang menyusahkan Melayu diluar sano tu...

Isnin, 10 Ogos 2009

Mana Harus sana sini???



Nih apa ke hal dewa segala dewa ni buleh terpacak kat batu caves nih Tok Harus sana sini dari Perak tolong jawab sikit...

Khamis, 6 Ogos 2009

Jangan mengarut la

Jumaat ni kato pemudo amNO mereko nak berdemo dongan pemudo PAS pasal kes Ronnie perlu diingatkan pado pemudo PAS jangan la buek kojo mengarut bercampur gaul dongan dio orang.

amNO kato demo nih bukan budayo kito tapi apo hal pulak ubah pendirian sekarang, sah sah memang lidah tak buleh pakai...

Selasa, 4 Ogos 2009

Israel ke Malaya???


Pagi pagi laie sahabat den dah bagi soalan berkaitan gambar kt atas ni dio tanyo gambar ni
ambik dokek mano Israel ko Melaya?

Den pun susah nak jawab sesekali tengok macam Israel sesekali macam dokek Melaya pulak...

Sabtu, 1 Ogos 2009

Mana pergi tok Mufti semua???


Apa kata Harussani bila Najib kalung bunga di patung ditugu negara, halal ke haram atau harus sana sini.

Berjuang sampai penghujung nyawa...

 Jangan takut berjuang bukan mudah mengubah kejahatan kepada kebaikan kami kagum dengan keberanian anda semua!!!

Selamat berjuang

Kepada pejuang rakyat kami ucapkan semoga himpunan mansuhkan ISA akta zalim ni akan berjaya mencapai matlamatnya.

Selasa, 28 Julai 2009

Apo cerito TOk ???


Mano Tok MUfti kito yang Harus sana sini tu sobab den nak tanyo kalau DS hj Nizar pogang lilin haram tapi yang manusio dalam gambar ni buek apo fatwa yang patut TOk mufti bagi...

Khamis, 23 Julai 2009

Bilo Terlobih lobih

Ni la akibatnyo bilo terlobih ampu, buek kojo bukan untuk rakyat tapi untuk ampu sano ampu sini, sampai bilo dua namo jabatan ni akan bersih dan menjadi nadi ponting dalam membela rakyat ianyo sering kali dilihat terlalu berat sebelah dalam menjalankan tugas.

Sampai kito sangko selain kerajaan dan penyokongnyo mampus kono hambat sampai tercabut nyawo pun ado memang menyodihkan.Kalau nak bercerito hal mudah mereko pun pembayar cukai gak sam0 ado PAS, DAP PKR atau apo pun fahaman  duit mereko ni jugak yang bagi kau orang sonang lenang kan.

Kalau nak cerito hal lagi mudah mahkluk nih tak konal ko syurga nerako? tak takut ko azab tuhan? sobab daripado hujung kaki sampai hujung rambut asik bergelumang dongan doso, nak jadi pemimpin tu bagus tapi jangan sampai menyusahkan orang lain.

Rabu, 22 Julai 2009

Rakyat memang tak sabar nak tahu


Susah nak tutup mulut orang ramai akibat daripada apa yang berlaku ke atas TBH, mana mungkin dengan mudah rakyat nak telan hidup hidup apa yang Polis dan SPRM nyatakan.

Takda siapa yang mampu menghalang keinginan dan rasa tidak sabar rakyat untuk mengetahui kenapa seorang manusia yang hanya saksi dipanggil untuk memberi keterangan boleh mati dalam keadaan yang menyedihkan.

Musa Hassan, Hishamuddin atau siapa saja termasuk ketua SPRM yang tak berapa nak cerdik bila bercakap tu tak lupa juga  Nazri Aziz kamu semua hanya pelawak yang bakal hancur dengan lawak sendiri insyaallah.

Selasa, 21 Julai 2009

Cara siasatan ke atas Nazri sama ke dengan kes Teoh???


Nazri Aziz dalam kenyataan mempertahankan tindakan SPRM dalam melakukan siasatan, itu kerja biasa SPRM sejak lama dulu.


Cuma nak tanya pada manusia bernama Nazri Aziz nih betul ke semasa dia disiasat dulu kaedahnya sama dengan kes Teoh ni??? seingat den la huru hara orang SPRM kena gelodak dongan Nazri maso tu kan...tak usah la nak mengarut jang oiiii

Sampai bila baru puas???

Tanya pada SPRM, tanya pada Polis dan tanya pada semua mereka sampai bila baru puas?

Sabtu, 18 Julai 2009

Celaka dan mencelakakan

Menteri Dalam Negeri (bekas) Datuk Seri Syed Hamid Albar kata dia tidak mahu masyarakat menganggap mereka yang melakukan jenayah sebagai hero dan polis yang menguatkuasakan undang-undang pula sebagai syaitan.

Itu kenyataan orang tak berapo sihat otak dio, elok la dah hilang daripado pentas kepimpinan negaro, sekarang cubo tengok betul ko tidak anggapan masyarakat polis dan sprm tu macam setan.

lobih lamo dibiarkan perangai polis dan spram nih makin susah rakyat Malaysia dikerjanya. Amanah dan tanggungjawab dilupo dan dipijak sesuko hati, ni la akibat kalau bertindak ikut telunjuk napsu pemimpin.

Jumaat, 17 Julai 2009

Jangan main gila

SPRM perlu bertanggungjawab atas kematian Teo Beng Hock ini bukan perkara kecil tetapi melibatkan nyawa manusia tak kira apa bangsa sekalipun.

Tubuh segera suruhanjaya bebas siasat dan jika benar terdapat salah laku dan jenayah heret mereka semua ke muka pengadilan.

Tidak apa yang dapat diluahkan selain kekesalan dan sakit hati terhadap apa yang berlaku, ni menunjukan tahap keselamatan orang awam apabila terlibat dengan sebarang siasat pihak berkuasa semakin membimbangkan.

Khamis, 16 Julai 2009

Teori dan eksperimen yang terburai



Nampaknya memang benar telahan banyak pihak bahawa Manek Urai menjadi medan ujian kedua dua parti yang bertanding disini terlihat bagaimana teori dan eksperimen terutama bagi parti PAS terburai dan hampir menyebabkan kekalahan dikubu sendiri.


Orang PAS sendiri tahu sebenarnya apa yang terjadi pada parti mereka dan mengapa undi merosot begitu mendadak. Tolak isu rasuah politik dan kemaruknya jentera kerajaan digunakan dalam kempen maka terlihatlah wajah wajah Hj Hadi, Ustz Nasa, Stopa, Husam, Kemudian TOk guru mewarnai kemelut yang tak kunjung padam dan mungkin terus menjadi barah dalam PAS bagi PRU akan datang.


Ini pengajaran jangan ingat rakyat tak menilai apa yang berlaku, kalau nak memerintah negara lupakan tabiat buruk dan teruskan perjuangan dengan istiqomah.

Rabu, 15 Julai 2009

Menang tak bergaya


Masih bersyukur atas kemenangan calon PAS di Manek Urai walaupun tipis dan agak membimbangkan maka pihak PAS/PR wajib membuat penilaian semula sokongan rakyat terhadap mereka.


PAS/PR juga wajib melihat sejauh mana liciknya amNO/BN menggunakan strategi dan kerja kerja luar jangka mereka dalam mencari kemenangan dalam PR/PRU akan datang.


Sukar nak percaya amNO yang kian nazak masih boleh mencabar PAS dikubu kuat mereka.

Apakah masalah dalam PAS berkaitan UG masih sukar diterima dan menjadi barah dalam perjuangan PR???


Apakah amNO/BN sedang menggunakan kaedah baru dalam mencari kemenangan dan Manek Urai menjadi pentas ujian bagi mereka...

Selasa, 14 Julai 2009

SELAMAT MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB ANDA DI MANEK URAI,.

APO ITU YANG DIMAKSUDKAN TANGGUNGJAWAB?

TANGGUNGJAWAB BERMAKSUD MEMILIH PARTI@PEMIMPIN YANG BENAR BENAR LAYAK DAN MAMPU MEMIMPIN JEMAAHNYA KEJALAN KEBAIKAN INSYAALLAH.

BUKAN PEMIMPIN YANG MENGGUNAKAN KUASA UNTUK MENGUGUT RAKYAT DAN MEMPERMAINKAN RAKYAT DENGAN JANJI JANJI KOSONG.

TAK RUGI TAK DAPAT JEMBATAN...

Isnin, 13 Julai 2009

Murah bona tu jang

Osah hebat betul ayat pemimpin satu ni, nilai rakyat dan penghuni Manek Urai murah semurah hargo sebuah jembatan yo.

Pado Din Yassin tak osah la amal caro lamo tu bawak bawak la mengucap carik idea yang lobih beriman...

Selasa, 7 Julai 2009

Ustaz Nasa(pencinta amNO) tak mau turun padang di Manek Urai?

Napo jang sakit ko meroyan ko atau mengado ngado...

Khamis, 2 Julai 2009

Terbuka???

Semalam orang amNO keluar kenyataan mereka menerima dengan hati terbuko setiap kekalahan dalam PRU atau PRK betul ko?

Habis apo jadi dongan Kelantan?
Apo pulak hal dongan Terengganu mano duit royalti?
Apo faedah JKKP tu tak mengarut ko?
Cam mano Perak buleh terlungkup habis setelah kerajaan sah ado?

Lain kali cakap tu biarlah dongan akal, nih main sodap mulut nak bercakap yo...

Terbuka???

Rabu, 1 Julai 2009

Memang bangang kalau betul...


Tak pandai dan tak cerdik sobab apo? sobabnyo mudah ego! DAP nih jenis berlagak sikit kalau hak orang lain tibai semacam tapi kalau bab dio mengelabah.
Kito bagi diorang peluang sokong dan naikkan sebagai pemimpin tapi bodoh ruponyo hal babi pun nak kecoh sampai sanggup gadaikan perjuangan.


DAP tolong la cermin muko dulu nak jadi pemimpin nih bukan buleh main suko suko, asik pikir bangso kaupunyo kohondak macam mano nak memerintah.


Kit Siang bagi sekolah sikit pado DAP kodah jangan melatah, nampak bona gilo babi kalau buek macam tu maluuuuuu penyokong PR.

Lepas PRK Manek Urai, Perak pulak ko???

Kalau betul la berito nih bagus la ado PRK lagi biar bergasap tolo berkempen kan jang...

Selasa, 30 Jun 2009



Ni gambar ayah Pin tu ko?

Yang sosek dan menyosekan tu?

Tapi bilo tengok macam penyokong amNO/Bn pulak...

Baik masuk Parti Likud

PETALING JAYA – Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan, Ezam Md Noor berkata, beliau sedia menyertai Pas sekiranya pemimpin tertinggi parti itu mengumumkan bahawa Pas adalah tunjang utama dalam Pakatan Rakyat (PR).

Beliau yang kini menyertai UMNO berkata, jika Pas berani membuat pengumuman sedemikian, beliau tidak teragak-agak meninggalkan UMNO dan menyertai parti itu.“Saya cabar pemimpin tertinggi dalam Pas supaya mengumumkan bahawa parti itu adalah tunjang utama dalam Pakatan Rakyat (PR). Jika mereka berani, saya masuk Pas.

Mereka tidak mampu berbuat demikian kerana mereka hanya penumpang dalam PR,” katanya ketika berucap pada satu ceramah di Dewan Masyarakat Taman Sri Manja, di sini, semalam.Ceramah oleh bekas setiausaha politik kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika Ketua Pembangkang itu menjadi timbalan perdana menteri satu ketika dahulu dihadiri ratusan penyokong Ezam yang ternyata mahukan beliau kembali aktif dan berjuang demi survival bangsa Melayu.

Terdahulu, Ezam dilantik Ketua Penerangan UMNO Cawangan Makmur Setia Bahagian Petaling Jaya Selatan.Dengan pelantikan itu, ia menjadi langkah pertamanya berpolitik di kawasan itu setelah keluar daripada UMNO tahun 1998 yang ketika itu memegang jawatan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Petaling Jaya Selatan.

*cabar tu cabar la jang tapi jangan la kato sanggup nak masuk PAS iskk nak ko PAS oghang ni?

Isnin, 29 Jun 2009

Musim sesumpah dan katak mengganas

Nak tau atau kito semuo memang dah tahu jika berlaku apo jua pilihanraya samo yang kocik atau bosa mako akan muncul spesis sesumpah dan katak melacurkan diri untuk mendapatkan sedikit perhatian penguasa haprak.

Spesis nih kotor dan busuk hanyo sesuai untuk tujuan kotor dan busuk sahajo, mako tak usah la risau dan gundah gulano akibat usikan spesis ni tadi...

Sabtu, 27 Jun 2009

kabommmmmmm!

Hello hello hah saya nih saya nih line tak clear la kuat skit buleh tak saya Obama kenal tak? presiden Amerika iyo iyo buleh tak saya bercakap dengan Najib...

Selasa, 23 Jun 2009


SYUKUR ALHAMDULLILLAH KE HADRAT ALLAH TUHAN SEMESTAR ALAM YANG MEMBERIKAN TAUFIK HIDAYAH KEPADA PENDOKONG DAN PEJUANG ISLAM.
MAKA KAMI AKAN JUGA MENGHENTIKAN SEGALA KRITIKAN PEDAS TERHADAP MEREKA YANG TERLIBAT DALAM MASALAH KERAJAAN PERPADUAN DAHULU,TAPI ITU TAK BERMAKNA KAMI TIDAK AKAN MENEGUR DAN TERUS MENGKRITIK DEMI KEBAIKAN AGAMA BANGSA DAN NEGARA.

Sabtu, 20 Jun 2009



KUALA LUMPUR -

Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali berkata PAS buat waktu ini tidak ada minat sama sekali untuk berbincang dengan Umno termasuk atas isu kerajaan perpaduan.
Dio nih kalau bab merapu memang handal, hari ni cakap lain esok lain sampai la tertonggeng.

Jumaat, 19 Jun 2009

Mano mamat nih

Oit mana mamat Nasa-Tapa and the penipu nih menyorok tak kan tunggu Tuk Hj balik London baru nak berkokok bro.

Keluar la jawab amaran TUK GURU NIK AZIZ kalau tak memang la kau sumo nih pengecut tau main dalam golap yo.

Khamis, 18 Jun 2009

Drama busuk


eok! eok! eok! alamak apasal bunyi keldai nih daripado mano pulak datang bunyi nih hisssss...

Nasa hati kecik tunggu Hj balik daripado london

Mamat yang bernamo Nasa dah makin dibonci oleh penyokong dan pendukung PAS(bukan ahli mano mano parti), den berani jamin mamat nih memang takdo otak atau otak tak berapo nak sihat.

Orang jenis nih bahayo dan membahayokan den harap dio copek copek ambik borang amNO masuk dan berkokok daripado dalam sano.

Nak jadi pejuang Islam konon tapi penakut tau nak berkuaso caro mudah.

Rabu, 17 Jun 2009

PAS Sedia Berbincang Tentang Perpaduan, Bukan Berbincang Nak Masuk Barisan


jahanam punyo kaki, busuk punyo olang oitt lain kali lu angkat itu bolang umNO kasi masuk sana la jangan bikin susah olang.
Ini macam punyo olang hati talak bule pecaya manyak busuk selupa antu wooo.

Sabtu, 13 Jun 2009

Mahu pejuang dan pemimpin berani

Berdentum Hj Hadi, Nasa, Tapa and the cakap tak serupa bikin kono hontam luar dalam dokek orang ramai samo ado daripado PAS dan pendokong perjuangan PAS, sampai berbolit bolit terpakso keluar kenyataan untuk sejukan keadaan.

Hah tu la lain kali jangan macam pondan buek runding dalam golap, bilo dah kantoi mula la melalut berlindung balik sorban hiss apo la nak jadi pemimpin macam ni.

Khamis, 11 Jun 2009

Kalau den la...

'Boneka Umno' suka k'jaan perpaduan
Jun 11, 09 4:02pm

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membidas lagi pemimpin parti itu yang mempertahankan saranan membentuk kerajaan perpaduan dengan menyifatkan mereka "boneka Umno".Beliau juga dilaporkan tidak bersetuju dengan kenyataan Datuk Mustafa Ali, hari ini dilantik setiausaha agung PAS, supaya semua pemimpin parti itu dan Pakatan Rakyat berhenti membuat kenyataan umum berhubung isu tersebut bagi mengelak kekeliruan."Saya tak boleh lari daripada keputusan Muktamar PAS di Ipoh tahun lalu... keputusannya ialah menyokong Pakatan Rakyat.

"(Yang sokong) perpaduan ini boneka Umno, terang dan jelas."Suara sumbang dari PAS untuk buat kerajaan perpaduan ini adalah boneka Umno," Nik Aziz dipetik berkata selepas meraikan rombongan guru fardu ain dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di kediaman rasminya di Kota Bharu hari ini.Nik Aziz berkata jika ada pihak yang memperkatakan mengenai kerajaan perpaduan, lapor agensi berita itu lagi, "ia sebenarnya adalah ilham Umno", lapor Bernama.Menjawab soalan bahawa isu kerajaan perpaduan ini ditimbulkan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri, menteri besar itu berkata kenyataan itu bukannya menggambarkan kehendak PAS.

"Presiden ini ketua bagi pertubuhan, dan pertubuhan tidak buat keputusan, itu kenyataan peribadi," katanya.Mengenai saranan Mustafa itu, Nik Aziz berkata tidak ada sebab ahli parti tidak boleh mempersoalkan isu itu."Soalnya tutup kerana apa? Percanggahan pendapat itu bukan datang dari PAS, tapi orang tertentu dalam PAS, dia sudah berasa bahaya bagi dia, maka dia minta tutup," katanya. "Mana boleh tutup mulut manusia."

***bagi den haprak semuo ni bukan boneka umNO tapi memang
ahli umNO menyamar masuk
PAS macam trojan horse tu,
Nasa ado kt mano sekarang nih tongah main golf ko???

Nak borang umNO ke???

Bro Nasa and the gang jangan memalu kalau nak borang umNO den cubo dapekkan ala macam tak biaso pulak kan,

Rabu, 10 Jun 2009


Syeikh Bosar ni namo dio Syeikh Nasa al PAKAU al tender al bengapi.

Isnin, 8 Jun 2009

Elok sangat la jang...

Den ingat kroni umNO dalam PAS suko melompek betul hari ni bilo pemimpin umNO menyanjung idea nak berpadu dan berkasih sayang dongan diorang.

Bagus bona la tu lain kali tukar lambang bulan tu lagik baik jang.Riuh rendah surat khabar sokong idea tu nak muntah bilo den baco bab bangan ni.

Ahad, 7 Jun 2009

Buleh blaaaa

Ikhlas la den cakap mulo hari ni Nasa dan kroni gilo nak bersatu dongan umNO buleh blaaaa.

Kito undi PAS last last nak ke umNO jugak hantu punyo kaki...

Jumaat, 5 Jun 2009

Warga PAS mesti teguh pendirian

Agaknya apa masalah orang dalam PAS yang sibuk sangat nak berpadu nak bersatu, nak tidur sebantal dengan umNO, dah banyak sepak terajang dan hinaan umNO terhadap PAS tapi pemimpin PAS (beberapa kerat) yang tak sedar diri masih dilihat macam orang gila talak.

Agaknya ada habuan besar kot atau pun tender tender yang bakal menjadikan kaki gila talak nih kaya raya, tak rugi kalau tak rapat dengan umNO yang memang terang terang takda niat nak jaga agama yang kita sayangi ni.

Jangan la termakan dakyah kononya berdosa sangat kalau tak jalinkan hubungan dengan umNo
suruh umNo tu berubah dulu jaga agama ni macam jaga nyawa diorang baru boleh cakap banyak...

Amaran kepada kaki gila talak dalam PAS kalau tak nak hilang penyokong buat la kerja tak senonoh.

steady la bro..


Assalamualaikum

Buat warga PAS yang dah menang atau yang belum menang bertanding dan bakal pulak menghadapi muktamar PAS yang ke 55 nih tak usah la gelabah sangat Islam kan dah ajar kita semua supaya tenang tenang ok!

Jangan la kelam kabut sangat tak tentu arah dah nak jadi macam umNO haprak pulak den tengok. Dah 55th tak matang lagi ko, jalan dah ado ikut bebaik dan yang lain lain biar tuhan menentukan.

Selamat berjaya dan diberkati Allah...

Rabu, 3 Jun 2009

Syukur Alhamdullillah

Beberapo hari tak menulih ni berehat sobab kami baru dapat baby baru, so kami perlu belajar banyak lagi about our baby...

Sabtu, 30 Mei 2009

Cakap macam orang bangang

Ajal maut ditangan tuhan bukan ditangan pengerusi SPR yang bangang.

Appum: Who wants to die? Die for a by-election....
this is now a sacrificial sport?For such a statement to come from the mouth of a very senior member of the EC only reflects his poor thinking capabilities as a senior man on the job.
My dear man, you are employed to do the job and to do it well.
Not by complaining of too much work for you if there are unfortunate cases of natural deaths involving elected representatives.

If you cannot handle such mild stress then you don't deserve to sit in that chair. Best for you to seek early retirement and live a life of leisure and peace.
So far, from the work that is involved, we the people don't see a very objective operator of the election system. It doesn't take a rocket scientist to read your minds and motives.

If this ‘death' statement is made on the basis of a joke, then it was a poor joke made coming from a supposedly very independent operator of our elections. Choose a better platform to make your jokes and if you don't know how to, then make them to your private audience, not to a public audience. We are not impressed.

Jangan keluarkan fatwa ikut sedap mulut je

jangan sampai jadi hantu...

Diingatkan secaro ikhlas untuk diri den, orang ramai dan jugo kepado semua tuk tuk syeikh tuan tuan mufti cerdik pandai tak usah la kalau keluarkan fatwa atau apo juo hukum terpakso takut dan mengikut tulunjuk orang orang zalim.

Kalau dah sah sah salah dan zalim terhadap sesamo manusio orang agama ni dimintak jangan takut untuk menyatokan kebenaran, den kosal betul sojak kebelakangan nih sojak dapek banyak duit tokoh maal hijrah la kononnyo cakap pun dah mulo tak semonggah, lupo mano hak mano batil. Tapi apo nak dikato Rasullullah s.a.w dah ingatkan umatnyo akan sampai satu maso manusio ni bercakap bijak dalam agamo tapi hati macam serigalo,terpakso harus sano harus sini tu yang susah tu jang.

Jumaat, 29 Mei 2009

Rehat sebentar



Hari ni den nak merehatkan minda...

Khamis, 28 Mei 2009

Sapo dio ni???

PETALING JAYA, 24 Mei (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kesal dengan sikap parti pembangkang yang terus menerus menuduh kerajaan Barisan Nasional (BN) mengatur keputusan Mahkamah Rayuan dalam menentukan Menteri Besar Perak yang sah.

Beliau berkata sebaliknya keputusan mahkamah itu bebas daripada sebarang pengaruh mana-mana pihak dan alasan yang diberikan Mahkamah Rayuan bagi keputusannya itu turut dikongsi oleh pakar undang-undang antarabangsa Queen's Counsel Lord Lester.

"Dan kalau lah seorang Queen's Counsel seperti Lord Lester itu boleh mengeluarkan pendapat bahawa kita berada di atas landasan yang betul, seperti mana keputusan mahkamah rayuan, maka janganlah disalahertikan ataupun memberikan pandangan yang negatif terhadap badan kehakiman negara", katanya kepada pemberita selepas merasmikan Minggu Perpaduan peringkat kebangsaan di Puchong di sini hari ini.

Elok bona tu nak monang punyo pasal sanggup buek apo sajo, penjajah jahanam tu jugak tompek rujuk kau orang.

Patut la perangai samo tak semonggah hidup mati berkiblatkan bangsa penjajah tu...

Tak kan satu keluarga?




petikan:
Selain itu, SPRM juga telah mengunjungi rumah Aminah bagi mendapatkan keterangan anak keduanya, Herfinie Mohd Rofi yang bertanggungjawab merakamkan gambar sewaktu Cheah dan Peter sedang makan tanpa disedari. "Mereka datang ke rumah pukul 5 petang tadi, ada dua orang pegawai, seorang lelaki dan seorang perempuan. "Mereka tanya macam mana saya boleh rakam gambar tu, sebab saya rakam dan banyak lagi," kata Herfinie kepada mStar Online.



Inilah gambar yang dikatokan 2 ahli PKR makan makan tu, mano makcik tu lotak kamera dio? atau dimano dio lotak recoder?, apo la punyo dajal satu famili berpakat nak buek jahat sepatutnyo ajak tetamu layan ikhlas tapi keluargo nih polik sikit, hati hati la sesapo yang datang dokek rumah makcik minah nih...jangan mando bogel bahayo

Rabu, 27 Mei 2009

Parah kau jang!

Demi Allah den osah bonci nengok gambar nih osah buruk muko pakcik Sidan bilo beraksi macam tu.

Pakcik Sidan oiii kan dah tuo ontah samo sebayo dongan pakcik Najib tu tak usah la buek kojo tak semonggah tu pakcik Sidan tolong la buruk bona rupo macam tu.

Pado cium tangan pakcik Najib lobih baik la kau cium tangan mak bapak sendiri(kalau masih ado) tu laie berkat.

Ingatkan hebat sangat...

ala hai den ingat zaHID haMIDI ni hebat orangnya berani dan teguh sebagai pemimpin tambah pulak menteri yang jago sojar.

Tapi ruponye ati kocik penakut, baru Husam ajak berdebat dah goyang belum ajak bertumbuk laie apo la kau ni zaHID buek malu orang kampung yo.

Selasa, 26 Mei 2009

Makcik nyanyuk nyanyuk nyanyuk

Kelakar makcik nyanyuk nih kalau nak bertanding di Penanti buek la caro elok sikit, mengikut pendapat den makcik nyanyuk nih langsung takdo ghupo orang politik malah macam kaki putar bolit adolah nampaknyo.

RM80,000, jawatan TKM 1, YDP majlis wah wah wah berangan sakan makcik nyanyuk nih tak soda diri langsung cermin la muko tu dulu cik oiii.

Kalau nak cari duit cakap la terus terang apo susah sampai terpakso buek muko tak malu kelentong sano sini.

Kepado makcik nyanyuk a.k.a Aminah Abdullah den nasihatkan poie la berehat jago anak jago cucu kalau ado tak pun jual pisang goreng laie baik muko pun dah layak tu.

Isnin, 25 Mei 2009

Bila sejahat berlagak baik

Memang jenis tak tau malu pemimpin satu ni ada ke patut menasihatkan Hj Nizar menghormati undang undang dan perlembagaan padahal dia dan kroniny sendiri yang paling jahat dan hati busuk merampas hak rakyat Perak sesuka hati.

Dasar manusia yang suka makan haram macam tu la... opss apa tak dengar la kuat sikit ooooo suruh Harussani bertanding jadi calaon umno rupanye ermmm ok la tu dio pun asik sibuk memokak untuk umno yo bukan untuk agamo elok bona la tu.

Sabtu, 23 Mei 2009

Hakim jangan sampai kono sembar dokek potir!!!

KEPUTUSAN Mahkamah Rayuan Jumaat lalu yang membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi lansung tidak memeranjatkan.
Demikian komen spontan Profesor Dr Abdul Aziz Bari terhadap keputusan mahkamah yang menghukumkan Dato Seri Dr Zambry Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.
Penghakiman 5 minit itu sungguh memeranjatkan banyak kalangan. "Buat masa ini saya fikir kita belum perlu untuk membuat komen yang menyentuh aspek teknikal penghakiman Datuk Raus Sharif kerana beliau sendiri pun belum memberi penghakiman bertulis," ujar Aziz lagi.
Bagaimanapun, tambahnya, keputusan itu tidak terlalu memeranjatkan kerana sejak merdeka hanya ada tiga orang hakim yang berani membuat keputusan yang tidak menyebelahi parti yang didokong oleh kerajaan pusat.
Aziz berkata, itu pun keputusan Mahkamah Tinggi dan ada yang memprovok Kerajaan Persekutuan mengisytiharkan darurat. Keputusan-keputusan yang menentang Kerajaan Pusat di buat dalam kes Dato Stephen Kalong Ningkan di Sarawak (1966), Dato Seri Joseph Pairin Kitingan di Sabah (1986) dan Dato Seri Nizar Jamaluddin di Perak (2008).
Sejak Februari lalu kebanyakan hakim memberi keputusan yang menyebelahi Umno termasuk keputusan Mahkamah Persekutuan yang bertentangan dengan peruntukan perlembagaan yakni Perkara 72(1).
"Ertinya kita perlu sedar bahawa bukan semua keputusan mahkamah selaras dengan kehendak dan semangat perlembagaan," tegasnya lagi.
Aziz turut mengingatkan, meskipun Zambry diputuskan oleh Mahkamah Rayuan sebagai sah, tetapi kedudukan Speaker Dato Ganesan tetap haram kerana cara perlantikannya melanggar peraturan dewan.
Berbalik kepada keputusan Jumaat lalu Aziz berkata beliau berasa anih mengapa Mahkamah Rayuan menyebut soal mandatori (kewajipan termesti) dalam soal undi tidak percaya.
"Memang perlembagaan tidak mewajibkan begitu tetapi undi tidak percaya adalah cara yang terbaik kerana ia selamat dari manipulasi", ujarnya.
Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa perlantikan Zambry sah kerana tidak ada kemestian di dalam perlembagaan bahawa mesti ada undi tidak percaya terhadap menteri besar yang ada.
Ketika mengulas perkara itu, Aziz berkata keputusan Mahkamah Rayuan tidak membantu memperkasa demokrasi. "Ia juga tidak selaras dengan kedudukan eksekutif di dalam sistem demokrasi berparlimen yang mesti mempunyai sokongan majoriti di dalam dewan".
Aziz menegaskan di dalam keadaan undi tidak percaya tidak dihalang ia perlu dilakukan. Katanya, "Mahkamah sepatutnya memperkasa keperluan undi tidak percaya ini dan bukan sebaliknya".
Aziz berkata Raus mempunyai tugas berat untuk meyakinkan mengapa beliau memutuskan bahawa menteri besar yang ada boleh disingkirkan tanpa undi tidak percaya. Katanya, keputusan Mahkamah Rayuan itu akan membawa kesan yang besar kepada perlembagaan khususnya dan demokrasi umumnya.
Beliau mengakui memang ada keadaan di mana undi tidak percaya tidak perlu. "Tetapi itu di dalam keadaan menteri besar yang ada enggan atau lari darinya. Dalam kes di Perak sekarang ini jelas tidak berlaku; malahan Nizar bersedia menghadapinya," kata Aziz.
Sebelum ini Presiden Majlis Peguam Ragunath Kesavan berkata keputusan Mahkamah Rayuan Jumaat lalu membayangkan seolah-olah sultan mempunyai kuasa yang lebih besar daripada apa yang dinyatakan oleh perlembagaan. Katanya lagi, mahkamah telah meletakkan beban yang cukup berat untuk dipikul oleh Raja-Raja.
Aziz berkata umumnya keputusan Mahkamah Rayuan itu adalah berita sedih buat demokrasi di negara ini. "Di sisi perlembagaan istana dan mahkamah mempunyai tugas untuk mempastikan semak dan imbang. Raja dan hakim berperanan mempastikan keadilan dan ketelusan, bukan mengambilalih fungsi rakyat dalam memilih kerajaan".
Beliau tidak bersetuju dengan para peguam Umno yang mendakwa keputusan Mahkamah Rayuan menamatkan krisis politik di Perak. "Yang pasti Nizar akan memohon untuk membuat rayuan dan kalau ditolak ia akan menyebabkan rakyat melihat mahkamah dengan pandangan yang negatif," ujarnya.

Nasib baik...

Tibo tibo den raso macam nyawo nak abih macam nak kiamat bilo den lihat ramai manusia di Malaysia bebas buek apo sajo, ado yang tongah membunuh, ado yang sodang merogol, ado pulak yang merompak dopan orang ramai.

Mereka sumo melakukan kemungkaran dongan sesuko hati, hati den tertanyo tanyo mano polis? mano pencogah jenayah ? mano undang undang? apo sebonar yang berlaku?

Dalam pado terfikir fikir tu den nampak orang berebut rebut menyembelih babi dan segala yang haram untuk dimakan disitulah jugolah den terlihat pemimpin, polis, hakim dan sekutu sekutunyo ikut samo melantak bondo haram tu dengan rakus sekali.

Den cubo menjauhkan diri tetapi dongan tak semena mena ditangkap oleh orang tak dikenali cumo bayanganyo macam polis tetapi bertanduk yang cubo mengheret dan memakso ikut samo makan bondo haram tu...

Jumaat, 22 Mei 2009

zalim celaka dan mencelakakan

Ya Allah hancurkan mereka yang zalim dan celaka dan mencelakan ini, Allah akan balas siapa yang berlaku zalim di Perak

Dengan nama Allah yang pengasih dan penyayang

Semoga kemenangan milik rakyat, Hj Nizar akan memang insyaalllah

Tragedi


Takziah kami ucapkan buat seluruh ahli keluarga allahyarham Wan Yah Marizi diatas tragedi yang menimpa mereka.Semoga Encik Tajul Aripin dan keluarga tabah dan diberi kekuatan untuk mengharungi detik yang begitu sukar ini

Kami semua berdoa agar roh hambanya ini ditempakan ke dalam golongan orang yang beroleh rahmat dan penjanayah yang berhati binatang ni mendapat balasan yang sekeras keras daripada Allah s.w.t.

Al Fatihah.

TUNGGU PUKUL 3.30

Jangan lupo bawak tikar bantal periuk nasik dan apo apo yang patut sobab nak tunggu keputusan rayuan Hj Nizar cukup susah dan berbelit belit tak macam yang haram tu mudah yo keputusan mahkamah bagi kt dio.

Khamis, 21 Mei 2009


Kusangka aur di pinggir tebing
Kiranya tebu di pinggir bibir
Kusangka jujur pancaran batin
Rupanya palsu penghias zahir
Kukira hati jiwa nurani
Suci seindah wajah terbayang
Kukira puji seikhlas budi
Kulupa lidah tidak bertulang
Di manis gula semut binasa
Kail berduri bersalut umpan
Di manis kata insan terlena
Kerana budi hamba terkorban
Inikah dia lakunan hidup
Di pentas dunia insan berpura
Tipu dan daya pencapai maksud
Budi dan harta merangkum noda

Buleh Bla,

Chin Peng ko lempeng ko buleh bla jangan bagi masuk negaro ni, dulu dalam kominih banyak bona orang Melayu dibunuh kt orang gilo nih...den bukan apo soal kemanusiaan tu memang la ponting tapi ado la batasnyo.

Banyak masalah kalau dio masuk seolah kerajaan mengiktiraf gerakan kominih ni, pado sapo sapo yang sayang bona dongan Chin Peng silo poie ke Thailand dan dialukan duduk dongan dio sekali.

Sejarah Tak boleh diubah

Walau apa pun yang berlaku dan pemimpin parti mana pun memerintah PAS, PKR, UMNO hak Bumiputera perlu dijaga dan dipertahankan.

Ini tanah Melayu hak milik orang Melayu itu fakta yang tak boleh diubah walaupun dengan nyawa sekalipun. Jangan ungkit soal Melayu perkauman kerana disinilah tanah tumpah darah mereka. Adakah bangsa lain akan menjadi begitu baik dan tidak kepada perkauman jika Malaysia ini bukan tempat asal bangsa Melayu???

Bangsa Melayu jangan memperbodohkan diri sendiri biarlah bijak mencatur baik dalam politik mahupun dalam konteks sosial. Lihat negara jiran kita dimana letaknya bangsa Melayu???

Go Iran Go

Mahmoud Ahmadinejad claimed today that Iran has successfully test fired a new medium-range missile capable of striking as far as Israel or southern Europe. The Iranian President told a cheering crowd that the military had launched a surface-to-surface missile called Sejil-2 which has a range of about 1,200 miles.

“I was told that the missile is able to go beyond the atmosphere then come back and hit its target. It works on solid fuel,” Mr Ahamdinejad said during a speech in Semnan, northern Iran. “The defence minister told me today that we launched a Sejil-2 missile, which is a two-stage missile and it has reached the intended target.” (Sumber Yahoo)

Kehendak Allah Melebihi Segalanya...

Hari ini kes rayuan Hj Nizar yang membantah keputusan Mahkamah Rayuan menangguhkan keputusan Mahkamah Tingg akan didengari oleh tiga orang hakim iaitu Yang Arif Dato' Md. Raus bin Sharif, Yang Arif Dato' Wira Abu Samah bin Nordin, Yang Arif Datuk Sulong bin Matjeraie.

Berdoalah semuga para hakim ini akan diberi hidayah dan inayah Allah swt. supaya menghakimi dengan penuh keadilan dan membuat keputusan di atas prinsip kebenaran. Jauhilah sebarang usaha jahat dari mana-mana pihak yang cuba mencampuri urusan penghakiman hari ini.

(Misbahul Munir)

Selasa, 19 Mei 2009

Penanti

Kalau takdo orang nak bertanding di Penanti terutamo Umno/Bn apo susah den buleh bertanding calon bebas pakai lambang pisau gotah.

Isnin, 18 Mei 2009

18hb menunggu jawapan?

Bermula detik 18hb semua rakyat Malaysia menunggu jawapan pihak istana adakah DUN dibubarkan hari ni???

Harapannya begitulah

Ahad, 17 Mei 2009

Kenapo Tangguh Pulak?

Tarikh mahkamah rayuan dengar kes Hj Nizar sepatutnya esok isnin 18hb alih alih berubah pulak jadi 21hb gilo apo pulak ni????

Khamis, 14 Mei 2009


MAHATMA ZAMBIRI A.K.A ZAM MANDELA
ehsan TBO online

Apo tunggu lagi

Buek la pilihanrayo bubar DUN atau tunggu hujan api daripado langit turun baru ok kan?

Rabu, 13 Mei 2009

Pistol dan Penyembur


mahkluk bangang mana bawak pistol dan penyembur seperti yang diberitakan oleh mereka yang nampak kejadian bangang tu.


Lebih baik bawak AK47 ko atau kereta kobal ko baru sonang tak pun nak laie hebat bawak yo c4 atau pun bawak blender biar hancur berkocai tompek tu.



Gilo apo?

Perjuangan macam Mandela dan Ghandi???

hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu

hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu hu

Gilo ko zambiri2 ni haaaaaaaa lopeh ni kito panggil dio Ghandi Pangkor atau Mendela Pangkor huh dasat dasat

Selasa, 12 Mei 2009

Kaki haram

Kalau dah hidup mati dalam haram maka haram jugak la yang dicarinya...

Isnin, 11 Mei 2009

Rahmat Allah

Semoga Allah memberikan kasih sayang dan rahmatnya kepada hakim yang masih sayang dan berani menegakkan kebenaran terutama buat TUAN HAKIM DATUK ABDUL AZIZ ABDUL RAHIM.

ALLAH ALLAH MAHA SUCI ENGKAU YA ALLAH

SUBHANALLAH MAHA SUCI ENGKAU YA ALLAH

TAKDA APA YANG MAMPU DIUCAPAKKAN MENGALIR AIR MATA TANPA SEDAR SYUKUR YA ALLAH ATAS KEMENANGAN HJ NIZAR, TERBUKTI KEBENARAN DAN HAPUSLAH KEBATILAN...

Semoga Hj Nizar akan berjaya esok...

Diharapkan dan didoakan semoga Hj Nizar akan diberikan Allah kekuatan dan kemenangan dalam kes menentang puak haram esok insyaallah.

Sabtu, 9 Mei 2009

Bila nak bla dio ni?

Salam

Den nih bukan la bonci pado polis sobab den tau tugas polis ni memang mulia kalau mengikut apo yang den donga la. Cumo den bonci dokek beberapo hantu dalam polis nih yang lobih cenderung berpolitik dan gilo meroyan bona nak jadi kuli amno tu yang den marah dan bonci bona tu.

Posan pado musa tu jangan lobih lobih bona perangai dio, cubo ingat sapo yang bayar gaji kao kalau bukan hasil titik poloh rakyat, kalau nak bona jadi pencacai beghonti jadi polis masuk amno la, tak habih habih menyusahkan rakyat.

Pikir baik baik bro kau tu Islam tanggungjawab kau bukan setakat dunio malah akhirat besok beribu manusia akan menuntut apo yang selamo kau orang laku kan pado rakyat bawah ni.

Jangan kau orang ingat tak mati, tak tuo sampai maso besok kau tau la untung nasib kau orang.

Jumaat, 8 Mei 2009

Cakap Biar Terang!

KUlit hitam bukan la menjadi masalah sangat, kadang kadang hitam tu memang menawan cumo hati mau baik bro, tapi bab Zambiri2 bukan sajo hitam luar malah dalam pun samo bekarat payah payah.

Khamis, 7 Mei 2009

Jahat dan tak layak dihormati

Kalau macam ni la contoh jahat yang ditunjukan umno/bn tidak hormat undang undang maka selayaknya lah jangan hormat pada mereka.

Cube pikir sikit kelakuan buruk dan busuk tu akan menjadi ikutan generasi mude yang kini melihat dan kenal siapa umno/bn selama ni.

Rasa geram dan benci semakin meluap luap, hingga takde kata kata dapat diucapkan lagi, '

bubarkan DUN kami memohon pada Tuanku Sultan kesian la kepada kami rakyat ni...

DOA UNTUK PEJUANG KEBENARAN

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

PAGI PAGI LAGI KAMI BANGUN DENGAN PENUH SEMANGAT SOLAT DAN BERDOA KEPADA ALLAH TUHAN SEKELIAN ALAM SUPAYA DIBERIKAN RAHMAT DAN PETUNJUK KEPADA SEMUA PEJUANG DAN PENCINTA KEBENARAN DIMANA MANA SAHAJA DAN SECARA KHUSUSNYA DI PERAK.

7HB MEI SEMOGA DENGAN IZIN ALLAH KEBENARAN AKAN TESERLAH KEBATILAN AKAN MUSNAH SEPERTI ABU.

HILANGLAH KEZALIMAN DATANGLAH KEBENARAN ITULAH DOA KAMI DENGAN PENUH KEINSAFAN AMIN YA RABBIL ALLAMIN.

Rabu, 6 Mei 2009

Macam macam nak tanyo ni

Esok atas kehendak Allah akan berlaku satu lakaran sejarah dalam lanskap politik tanahair yang kita cintai. Sidang DUN PERAK dijangka bakal menyaksikan perkara aneh dan tak masuk akal dilakukan oleh mereka yang kurang akal.
Cuma nak bagi ingat pada Umno/Bn takde ke perasaan malu pada pemimpin mereka yang bukan menjadi pilihan rakyat dalam pRU12 tempoh hari? Tak ke mereka sedar parti mereka menjadi kebencian rakyat dan jika perangai busuk ni masih berterusan tak mustahil rakyat akan menolak mereka secara total.
Selesa ke memerintah dalam keadaan haram macam tu??? sampai bila nak memperkudakan polis untuk menutup mulut rakyat dan memusnahkan demokrasi.
Polis ni dibayar gaji mereka hasil daripada titik peluh rakyat tapi kelakuan dan tabiatnye amat memalukan, kalau tak berpihak pada Umno/bn tak boleh ke?
Kalau takdir Allah berlaku pertukaran kerajaan satu masa nanti macam mana kelakuan polis ni akan berubah ke? atau pun sanggup ikut bungkus tikar bantal dengan Umno/bn...
Tapi yang sebona bona den nak koba dokek Umno/Bn ikhlas la den cakap tahap meluat bonci rakyat pado kau sumo dan sampai tahap tak buleh dibaiki, den dulu tak ambik tau pasal politik ni yang den tau sokong Umno tu sajo!!! tapi sojak den tengok perangai Umbo/Bn ni semakin menjadi zalim den pun lamo lamo jadi semakin jauh hati dan langsung tak berminat dongan parti ni sampaikan nak nyobut namo parti pun ghaso macam bersalah bona pulak.
Tambah pulak kes Perak huh cukup celako dan mencelakokan.

Isnin, 4 Mei 2009

Berapa banyak masa untuk rakyat?

Sejak PRU 12 dulu hingga bersambung dengan PRK dibeberapa kawasan dan kemudiannya sibuk dengan pemilihan parti, maka berapa banyak masa Adun dan Ahli Parlimen yang tinggal untuk rakyat?

Obama pun dah mula buat kerja untuk negara dia tapi orang politik dalam Malaysia ni entah apa apa la kerjanya. Agaknya dalam kepala otak mereka dah penuh air la kot tu yang payah sangat nak berfikir dengan waras tu...

Ahad, 3 Mei 2009

PERISTIWA SEGALA PERISTIWA

ASSALAMUALAIKUM SALAM SEJAHTERA

Nampaknya untuk awal 2009 ni peristiwa segala peristiwa atau kemuncak daripada segalanya ialah apa yang bakal berlaku 7 Mei ni di Perak Darul Ridwan.

Disana kita akan lihat manusia manusia yang licik dan cenderung kepada kebatilan akan sedaya upaya mencari helah agar kejahatan dan kerakusan mereka dapat dipertahankan.

Pelbagai intitusi akan dilibatkan sama dalam permainan licik ini daripada raja hinggalah kepada penguasa semua akan berebut rebut untuk sama memusnahkan harapan yang diimpikan rakyat selama ini.

Bagi kami tidak lain hanyalah doa kepada Allah s.w.t supaya diselamat dan dijauhi mala petaka kepada pihak yang benar dan menjadi pilihan rakyat (PAKATAN RAKYAT) insyaallah.

Sabtu, 2 Mei 2009

KENAPA MENGELABAH SANGAT NI!!!

Assalamualaikum salam sejahtera
Muktamar PAS semakin hampir menjelang tiba cuma yang agak membosankan ialah isu siapa boleh siapa patut menjadi pemimpin PAS semakin agak merapu. Apa yang paling memualkan ialah sikap suka melabelkan dan meggelarkan sesama sendiri label yang buruk.
Orang dalam PARTI ni mudah sangat menggunakan istilah ulama celuplah, ulama mee lah, ulama setengah masak lah apa nak jadi ngan PARTI satu ni buat malu agama Islam.
Allah lebih tau siapa yang layak dan patut jadi pemimpin agama ni, PAS sepatutnya lebih bersediakan dengan kepelbagaian ilmu pengetahuan dalam era kepimpinanya kerana setiap daripada pimimpin ada kelebihan dan kekuranganya.
Jika PAS masih berada ditakuk lama tanpa mampu dan berani mencari perubahan maka tak mustahil ia akan jadi macam parti korap UMno dan jangan mimpilah nak menguatkan Islam.

Khamis, 30 April 2009

Kami Sokong Dengan Nyawa Dan Diri Kami!!!

Pembela pertahan umat Islam dari konflik tukar agama
Harakahdaily
Thu Apr 30, 09 11:41:31 am MYT

Kami pertubuhan-pertubuhan NGO Islam yang bergabung di bawah PEMBELA menyeru seluruh lapisan rakyat Malaysia agar bertenang dalam menghadapi kemelut berkenaan dengan isu agama yang tercetus kembali baru-baru ini susulan kes Muhammad Ridzuan Abdullah dan Indira Ghandi.


Seruan ini berasaskan pada kebimbangan kami bahawa isu ini boleh memberi kesan langsung kepada keharmonian hubungan di antara kaum di negara ini.

Perbicaraan ini masih dijalankan, baik di Mahkamah Syariah mahupun Sivil.

Justeru, PEMBELA berpandangan proses undang-undang perlu dibiarkan berjalan tanpa tekanan dari mana-mana pihak.

Kami ingin merayu semua pihak yang berkenaan dan pihak yang mempunyai kepentingan supaya jangan mengambil kesempatan dan memperalatkan perbezaan yang timbul di antara mahkamah syariah dan mahkamah sivil.

Sehingga keharmonian undang-undang dapat dipersetujui, PEMBELA meminta semua pihak menghormati undang-undang syariah dan undang-undang sivil.

PEMBELA tetap mematuhi ajaran Islam dan akan terus melaksanakan tugas dan tanggungjawab membela hak-hak orang Islam dan masyarakat Malaysia secara umumnya secara adil dan saksama.

PEMBELA sedang menjalankan kajian mendalam berkaitan konflik undang-undang syariah dan sivil dan bersedia mencari penyelesaian dengan mana-mana pihak.

Dalam menangani sebarang konflik membabitkan perundangan syariah dan sivil, PEMBELA menyarankan satu penyelesaian jangka panjang harus diusahakan agar ia mampu membawa kebaikan kepada semua pihak terbabit.

Sebarang perbezaan pendapat harus disalurkan menerusi proses perbincangan ilmiah membabitkan pelbagai pihak agar semua perbezaan ini dapat diselesaikan serta tidak menjejaskan kestabilan negara.

Kami juga menyeru agar umat Islam berterusan dalam bermunajat kepada Allah SWT dengan mengadakan solat hajat dan berdoa agar penyelesaian isu ini dapat dicapai dengan baik dan keharmonian Malaysia dapat ditingkatkan atas semangat persefahaman, muhibbah dan setiakawan di antara semua kaum.

Kenyataan Media
Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA)
29 April 2009 / 4 Jamadilawal 1430
Kami amat berharap Islam tidak lagi dijadikan jual beli oleh mereka yang celaka dan mencelakakan

Selasa, 28 April 2009

PEWARIS DAN ISA

Assalamualaikum salam sejahtera

Malas nak menulis banyak hari cuma mintak orang-orang yang terlibat dalam PEWARIS tolong bagi sikit dalil atau nas atau hujah yang boleh menyakinkan ISA tu baik kononya sebagai mempertahankan Islam.

Kalau dalil,nas dan hujahnya memang baik dan bagus kami akan menyokong PEWARIS sepenuhnya, tetapi kalau sebaliknya harap-harap orang-orang dalam PEWARIS ni kena ingat jangan sampai kaum kerabat sendiri besok kena sumbat dalam ISA baru tau langit tinggi rendah jang...

Isnin, 27 April 2009

Umno perlu kembalikan maruah Islam sebelum terlambat

Assalamualaikum salam sejahtera

Belum pun lama memerintah Najib dan kuncu-kuncunya telah bertindak diluar batas dengan menjadikan agama Islam sebagai galang ganti meraih semula simpati kaum bukan Islam dinegara ini.

Selama 50th memerintah apa saja perkara yang berkaitan dengan agama Islam telah disesah dan dipijak semahunya oleh Umno asalkan kuasa dan pengaruh mereka dapat dipertahankan.

Jika difikirkan secara asasnya jika sejak lama dahulu Umno bersungguh-sungguh menyebar dan memakmurkan agama Allah ini, tidak mustahil suasana dan kedudukan Islam itu sendiri akan menjadi lebih baik dan diterima secara menyeluruh. Namun hakikatnya Umno lebih senang supaya bukan Islam terus menjauhi agama Allah ini kerana dalam fikiran mereka jika ramai orang bukan Islam bertukar kepada Islam pasti akan menjadi penyokong parti pembangkang seperti PAS.

Keputusan kabinet baru-baru ini amat mengecewakan dan terang-terangan melanggar apa yang telah termaktub dalam perlembagaan tanah air yang kita cintai ini. Dimanakah cerdik pandai Islam kita??? dimana mufti? dimana raja-raja Melayu ditanah berdaulat ini??? tidak adakah perasaan dihati mereka semua???

Kami menyeru agar Duli Tuanku raja-raja Melayu bangun dan tegakkan kembali maruah agama Islam yang semakin cemar dan mereput dek tangan-tangan dan perbuatan manusia yang bersikap munafik dan zalim ini.Janganlah bilamana Allah melihat kita orang Melayu yang diberikan agama Islam sebagai sebesar-besar nikmat semakin tidak berkemampuan menjaganya lalu diserahkan kepada bangsa lain, alangkah hina dan sedihnya jika ia benar-benar berlaku.

Kami tidak akan berputus asa untuk terus berjuang dan mempertahankan agama Allah ini sehingga kami diberikan kemenangan atau kami hancur kerananya.

Ahad, 26 April 2009

Masuk umno untuk manusia tak sedar diri

Assalamualaikum

Manusia yang satu ni memang jenis tak sedar diri, dulu maso terbuang terhegeh hegeh muko tak malu join PAS bertanding atas ehsan perti tu, tapi dengan izin Allah atas tiket PAS monang pulak pilihanrayo. LOpeh monang terus berubah jadi pengkianat menikam balik parti yang ponah menolong dio dulu.

Apo ketegori yang buleh kito gelar orang macam ni???? ni la seburuk buruk perangai manusia yang bernamo ibrahim ali, menggunokan orang lain untuk kepontingan diri sendiri, anjing pun tau hormat orang yang menolong tapi pengkianat ni bangang sikit...

Masih terkilan dengan menteri yang mengaku Islam yang tak mampu menjaga agamanya

Assalamualaikum salam sejahtera

Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:

Rasulullah saw. bersabda: Manusia itu dalam urusan ini menjadi pengikut kaum Quraisy. Muslim mereka mengikuti muslim Quraisy, demikian pula kafir mereka mengikuti orang yang kafir dari kaum Quraisy.

Begitu juga hadis ini kami tujukan kepada pemimpin yang mengaku beragama Islam tetapi dayus dan penakut untuk menjaga agama Allah ini.

Semoga satu masa nanti mereka akan tahu apa yang mereka lakukan hari adalah satu kejahatan terhadap Allah dan Rasulnya...

Sabtu, 25 April 2009

Kabinet putuskan anak ikut agama asal ibu bapa

Assalamualaikum

Nih la salah satunya keputusan paling jahat terhadap Islam ponah den tengok huh memang tak buleh pakai pemimpin Melayu yang mengaku Islam ni.

Dio semuo pikir dio orang dah cerdik sangat kito tengok sampai mano sangat dio buleh buek bilo sampai maso Allah bagi ingatan nanti kok merangkak meraung...

Selasa, 21 April 2009

Bilo la nak selosai isu Perak ni???

Assalamualaikum salam sejahtera

Ya Allah bilo la manusio ni nak soda dan bergonti buek kojo tak senonoh, pemimpin ni bukan pikir hak dan masalah rakyat tapi asik pikir nak rebut kuaso yo yang dio tau.

Sapo laie nak diharapkan, hakim? hakim pun hanyut, undang undang dah tak berfungsi den memang tak soba tengok kebodohan manusio yang telibat dongan kes Perak ni.

Kesian rakyat Perak, semoga Allah tunjukkan jalan keluar satu maso nanti...

Ahad, 19 April 2009

Budak buek air dokek kodai nasik lomak dah kurang ajar

Assalamualaikum salam sejahtera

Den nih dah terbaco satu artikel yang mengatokan budak yang dulu tukang buek air dokek kodai nasi lomak Mambau tu dah cakap lopeh kurang hajar...

Osah bangang boto budak tu ado ko dio poie pelok pempuan sesuko hati tanpo pikir doso pahalo lopeh tu cakap yang bukan bukan, sekali laie bangang bilo wartawan tanyo apo jawab dio"Nabil Cakap Peluk Irma Tak Jejas Ekonomi Negara"

Lain kali cakap jangan main langgar yo tak tau hukum hakam nasib baik tergolek hari tak mati kalau nayo yo mati katak.

Takdo kojo cari kojo

Assalamualaikum salam sejahtera

Sidang DUN Perak 7 Mei tidak boleh diteruskan. Posted on Saturday, April 18 @ 16:13:55 MYT by PaktamOleh Yang Dipertua Dewan Negeri Perak.
7 Mei 2009 telahditetapkan sebagai tarikh Persidangan Dewan Negeri Perak. Perkara ini tidak dirunding dengan saya terlebih dahulu. Saya tidak mengetahui tentang tarikh itu sehingga saya diberitahu oleh ADUN-ADUN yang lain.
Notis dikeluarkan oleh Setiausaha Dewan En. Abddullah Antong. Saya telah mengantung tugasnya sebagai setiausaha Dewan Negeri sebelum persidangan 'bawah pokok' yang dibuat pada 3 Mac 2009



Notis yang sama juga telah diberikan kepada saya oleh Setiausaha Dewan. Siapakah yang memberi arahan kepada Setiausaha Dewan untuk mengeluarakan Notis. Arahan itu sepatutnya datang daripada pejabat Speaker. Tetapi, Speaker sendiri tidak tahu tentang tarikh persidangan tersebut. Mungkin sayalah yang terakhir dimaklumkan tentang tarikh persidangan. Bukankah ini satu tindakan yang aneh. Speaker dihina sekali lagi.


Pada protokolnya, Spaeker yang harus memberi arahan kepada Setiausaha Dewan untuk mengeluarkan notis. Tetapi, di sini, speaker pula menerima notis yang sama seperti ADUN-ADUN yang lain.
Adakah ini merupakan usaha-usaha untuk memperkecilkan atau memperbodohkan institusi Speaker? Pada pandangan saya, ini merupakan satu lagi tindakan untuk menghina Speaker Dewan Negeri.
Sanggupkah Pandekar Amin, Speaker Dewan Rakyat berdiam diri jika Setiausaha Dewannya mengeluarkan notis memanggil Dewan Rakyat bersidang tanpa berunding dengannya? Bukankah hak Speaker untuk mengetahui terlebih dahulu segala apa yang berkaitan dengan Dewan. Apa gunanya institusi Speaker apabila semua keputusan dibuat oleh Pihak yang lain. Ini merupakan campurtangan eksekutif yang nyata. Sekali lagi doktrin pengasingan kuasa dicabuli.


Saya akan menulis surat kepada Istana untuk mendapatkan kepastian tentang tarikh persidangan yang ditetapkan. Saya tidak ditunjukkan apa-apa bukti tentang penetapan tarikh persidangan oleh Istana. Oleh yang demikian, tarikh persidangan itu mungkin perlu ditangguhkan sehingga saya mendapat kepastian tentang tarikh tersebut.
Saya juga mengantung tugas En Abdullah Antong sebagai Setiausaha Dewan. Beliau akan digantikan dengan Tuan Haji Misbah sehingga suatu tarikh yang akan diberitahu kelak.

detikdaily

Kita sebagai rakyat Malaysia berasa seronok dan tersangat gembira melihat kebodohan demi kobodohan muncul daripada mereka yang mengaku pandai...ingatan lain kali jangan buat kerja mabuk dengan merampas kerajaan sesuka hati sekarang apa dah jadi???

Jumaat, 17 April 2009

Dah halal ke Dato Mufti?

ASSALAMUALAIKUM SALAM SEJAHTERA

KAMI NAK TANYA SIKIT SOALAN PADA DATO MUFTI PERAK YANG BIJAKSANA ALIM LAGI WARAK DAH HALAL KE JOM HEBOH KAT PERAK DATO?

KALAU DAH HALAL APA DALIL DAN HUJAHNYA?

KALAU MASIH HARAM MINTAK SIARKAN SEMULA FATWA YANG JOM HEBOH TU HARAM, KALAU TAK SIA SIA CUKUP SIA SIA...

Khamis, 16 April 2009

PRK lagi...PAS dan saf kepimpinan

Assalamualaikum


PRK baru bermula...lawan totap lawan

Nampaknyo tak habis lagi PRK ni, gelangggang pertarungan baru dibuka pula hari ini...kalau macam ni baik teruskan kepado PRU13 biar senang sekaligus.




Ingatan Kepado Orang PAS


Kepado semua ahli PAS harap jangan jadi dan jangan sesekali jadi seperTi umno semasa pemilihan awal Jun nanti.

Apa apa pun keputusan biarlah berlandaskan kehendak agama semata mata dan kekalkan semangat perjuangan sampai akhir hayat.

Rabu, 15 April 2009

Kemana hala tuju usahawan kita?

Assalamualaikum

Nampaknyo najib dah mulo tunjukan yang diri dio tak berapo nak cerdik, ado pulak Kementerian Usahawan dibubarkan. Sepatutnyo kementerian tu dinaiktrafkan supayo usahawan terutama dikalangan bumiputera nih mampu poie lebih jauh.

Den ingat najib nih jenis jiwo kacau la lopeh ni tah apo lak nak dibubarkan. Ni la masalah Malaysia ni bilo orang yang ado kuaso buek kojo ikut sodap anak tokak tanpo pikir buruk baik sesuatu perkara.

Isnin, 13 April 2009

Rehat la kojap bro

Assalamualaikum salam sejahtera

Kepado pemimpin samo ado PR atau BN mintak mintak sabar dan berehat la kojap daripado asik pikir pasal parti atau pasal macam mano nak gosakkan parti lawan.

Tolong la beronti kojap jang oi pikir la macam mano nak hadapi masalah masalah yang lobih bosa berkaitan ekonomi dan kesusahan rakyat jelato ni.

Asik sibuk hal parti lobih baik lotak jawatan jadi wakil rakyat dan mentori, dah pueh den perati perangai orang politik sok kok den sekeh baru mengelabah nak soda tak payah la susahkan rakyat laie jangg...

Ahad, 12 April 2009

Untuk Tuan baginda reformasi

Assalamualaikum salam sejahtera

Saya inginlah memaklumkan kepada saudara baginda reformasi jika tuan terbaca catatan ini berkaitan report polis karikatur menghina nabi yang tuan dedahkan dalam blog tuan tempoh hari sehingga kini masih dalam siasatan polis.

Daripada tarikh report hingga semalam polis telah menjalankan siasatan daripada pelbagai sudut dan saya telah dimaklumkan secara bertulis oleh pihak polis bahawa kes ini telah disiasat dibawah akta hasutan.

Harap tuan masih menyimpan karikatur tersebut bagi tujuan siasatan dan kes ini telah diambil alih oleh Bukit Aman pada hari khamis lepas.

Tuan boleh email di shidiabin@yahoo.com jika tuan berasa sangsi terhadap kenyataan saya ini...

Jumaat, 10 April 2009

Apo Kes Ni SPR??? Apo Kes Ni Hakim???

Assalamualaikum

SPR ni patut dibubarkan sobab perangai tak semonggah mengado-ngado, lobih sudu pado kuah.

Den raso eloklah SPR nih mohon jadi parti komponen bn/umno kan sonang nak buek kojo merapu tak usah berselindung disebalik undang-undang zalim dan jahat ni.

Den kalau jadi Perdano Menteri perkaro pertamo den buek ialah tutup SPR nih ganti satu badan yang lobih adil, jujur dan tak berpihak...posan den pado ketuo lanun dalam SPR tu eloklah bertaubat sebolum mati bawak banyak doso.

Lagi satu yang den meluat ialah perangai hakim kt Melaya ni parah macam badut, ado mato tapi buto, ado mulut tapi bisu ado, ado hati tapi mati yang tinggal hanyo roh sakit dalam tubuh diorang nih, tak buleh ko kalau buek kojo untuk keadilan yang sebona bona tanpo mengampu???

Den kalau Allah izin kt ahkirat nanti harap bona la dapek tengok muko hakim yang zalim dan tak adil nih mintak la Ya Allah makbulkan biar pueh hati ni.

Khamis, 9 April 2009

kehancuran terancang

Assalamualaikum salam sejahtero

Perkaro petamo mengapo Khairy takdo dalam senarai kabinet?

Adokah campur tangan Mahathir menyobabkan Khairy tercicir?

Kabinet masih takut lamo, apo perlunyo ambik Mustapa Mohd, Awang Adek dan muko yang kalah dalam kabinet?

Hukuman mati pado duo bodyguard najib tu banyak menimbulkan persoalan, kenapo tak siasat kenyataan salah sorang tertuduh mengatakan beliau dikambing hitamkan oleh hantu-hantu diluar mahkamah?

Mahkamah Persekutuan memutuskan bahwo SPR yang menontukan kerusi kosong atau tidak, sojak bilo pulak nih apo dah jadi dongan hak speaker??????????

Semuo persoalan tu akan ado jawapannyo atas kohandak Allah nanti tak lain tak bukan di ahkirat, sapo yang zalim akan menerimo padahnyo.

Jangan terlalu yakin

Assalamualaikum salam sejahtero
Tahniah ateh kemonangan PR dalam duo daripado 3 PRK tempoh hari. Sesesungguhnyo kemonangan tersebut merupokan jalan permulaan untuk PR terus bergorak ke arah jalan yang lobih bosa dan mencabar.
Walaupon monang tapi banyak laie kelomahan PR yang perlu dibaiki salah satu perkaro yang merupokan kegagalan PR ialah untuk menambat hati orang orang lamo 50 ke 60an untuk memborikan undi mereka kepado PR. Apo yang secaro ikhlas dilihat PR terlalu seleso dongan sokongan generasi mudo tanpa memikir usaho menyeluruh untuk mengajak generasi lamo agar dapat berganding bahu mengocap suasano perubahan domi kebaikan bersamo.
Jentera PR terlalu taksub dongan pemikiran bahawo golongan lamo ini adolah penyokong togar UMNO dan tak akan berubah sampai bilo bilo. Perlu diingatkan PR kalau berniat nak memerintah kono turun dan kukuhkan diri hingga ke akar umbi sobab pengaruh golongan lamo bukan sikit bukan kocik tapi mampu memadamkan PR daripado lanskap politik tanah air kito.

Rabu, 8 April 2009

Restu Rakyat???

Assalamualaikum salam sojahtro

Sojak bilo amno/bn pandai mintak restu rakyat??? sebolum ni main lanyak yo jiwo dan hati rakyat Malaysia ni dan nak terlingkup baru terhegeh hegeh mencari rakyat.

Kepado rakyat Malaysia samo samo kito jangan bagi restu pado parti tak konang budi ni.

Selasa, 7 April 2009

Syukur Atas kemenangan Pakatan Rakyat

Assalamualaikum salam sejahtro

Allah maha besar syukur kami atas kemenangan YAB hj Nizar dan Manikumar semoga kemenangan ini akan memberikan seribu kebaikan kepada rakyat...

Selamat mengundi semuo

Assalamualaikum salam sojahtro

Den nak bagi semangat kepado semuo yang mengundi hari ni tunaikan tanggungjawab sedaro sedari semuo jangan takut terutamo ancama samseng amno tu.

Samseng tu takdo prinsip lalang dan merosakan bangso sendiri...

Isnin, 6 April 2009

Boleh Percayo ko?

Assalamualaikum salam sojahtro

Den macam tak pecayo bilo oghang amno kato kono pukul dokek oghang pas dan pakatan rakyat hissss boleh pecayo ko berito nih macam la kito ni tak kona sapo oghang amno.

Bab pukul memukul ni kan kojo rasmi amno tak kan dah lupo oghang cacat pun nak dibalun dokek dioghang...

Ahad, 5 April 2009

Politik amno/bn terlalu merbahaya

Assalammualaikum

Nampak bahayo sungguh taktik yang amno/bn gunokan menakutkan dan mengancam keselamatan rakyat..fikirkan lah wahai rakyat semuo

Sabtu, 4 April 2009

Sampai Bilo Kempen Pakai Taktik Yang Samo???

Assalamualaikum salam sojahtro

DEn heran tengok caro amno berkempen takdo ubah langsung asik main provok dan propaganda yo, cubo la caro lobih berhemah memikat hati rakyat gunokan ahklak yang baik bukan caro pengocut tu jang...

Jumaat, 3 April 2009

Artikel yang baik

Assalamualaikum..

Den minat artikel ni so jom kito kaji sikit ...

laporan Buletin Utama TV3 akhbar Utusan Malaysia yang menipuDilulus terbit pada Friday, April 03 @ 06:49:02 MYT oleh TokPenghulu

Oleh Mohamed Hanipa Maidin
Laporan Buletin Utama TV3 semalam (1/4/2009) dan akhbar Utusan Malaysia hari ini (2/4/2009) mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Ipoh menolak permohonan Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak, V Sivakumar untuk membatalkan saman terhadapnya oleh tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bebas tidak menggambarkan keputusan sebenar Mahkamah Tinggi tersebut.
Utusan melaporkan seperti berikut:-IPOH 1 April - Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak permohonan Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak, V Sivakumar untuk membatalkan saman terhadapnya oleh tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bebas.
Keputusan ini secara tidak langsung membolehkan ketiga-tiga Adun Bebas iaitu Jamaluddin

Mohd Radzi (Behrang), Kapt (B) Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang) kekal sebagai wakil rakyat dan kerusi bagi DUN berkenaan tidak kosong.
Laporan di atas khususnya perenggan yang menyatakan "keputusan ini secara tidak langsung membolehkan ketiga-tiga Adun Bebas iaitu Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Kapt (B) Mohd. Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang) kekal sebagai wakil rakyat dan kerusi bagi DUN berkenaan tidak kosong" adalah amat mengelirukan dan boleh dianggap sebagai mala fide (berniat jahat) di atas alasan�alasan berikut:
1. Mahkamah Tinggi Ipoh hanya menolak permohonan Sivakumar bagi membatalkan saman pemula yang difailkan oleh ketiga-tiga Adun tersebut ke atas beliau.
2. Keputusan Mahkamah Tinggi menolak permohonan Sivakumar tidak bermakna mahkamah mengisytiharkan ketiga-tiga Adun Bebas itu kekal sebagai wakil rakyat dan kerusi bagi Dun berkenaan tidak kosong kerana isu tersebut belum didengar dan diputuskan oleh Mahkamah.
3. Apabila Hakim mendengar mana-mana permohonan untuk membatalkan saman (sama ada Writ Saman atau Saman Pemula - dalam kes ini ianya adalah Saman Pemula) yang mana permohonan tersebut dibuat di bawah Aturan 18 Kaedah 19 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 (juga dikenali sebagai permohonan "to strike out pleading"), hakim hanya memutuskan permohonan tersebut sahaja. Ini bermakna di dalam kes di Ipoh, hakim hanya memutuskan sama ada membenarkan permohonan Sivakumar atau menolak permohonan Sivakumar bagi membatalkan Saman Pemula ketiga-tiga Adun tersebut.
4. Di dalam kes ini Mahkamah memerintahkan permohonan Sivakumar bagi membatalkan Saman Pemula ketiga-tiga Adun tersebut ditolak. Itu sahaja perintah yang Mahkamah berikan. Tiada perintah lain diberikan oleh Mahkamah Tinggi Ipoh.
5. Selepas Mahkamah memerintahkan permohonan Sivakumar bagi membatalkan Saman Pemula ketiga-tiga Adun tersebut ditolak, Mahkamah yang sama telah menetapkan untuk meneruskan pendengaran Saman Pemula yang difailkan oleh ketiga-tiga Adun Bebas tersebut dan tarikh pendengaran Saman Pemula telah ditetapkan pada 8 April 2009 ini.
6. Selagi Mahkamah belum mendengar dan memutuskan isu yang dibangkitkan di Saman Pemula yang difailkan oleh ketiga-tiga Adun tersebut, ketiga-tiga mereka belum boleh dikatakan sebagai wakil rakyat yang sah dan kerusi mereka juga tidak boleh dikatakan tidak kosong seperti mana yang dilaporkan oleh TV3 dan Utusan Malaysia.
7. Pasukan Peguam Sivakumar telah memutuskan untuk memfailkan rayuan ke atas keputusan Mahkamah Tinggi Ipoh tersebut dan terdapat kemungkinan besar keputusan Mahkamah Tinggi Ipoh tersebut akan diketepikan oleh Mahkamah Rayuan kelak seperti mana Mahkamah Rayuan mengenepikan keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Ipoh, Dato' Ridzuan yang melarang Sivakumar diwakili oleh peguam.
Saya harap penjelasan di atas dapat sedikit sebanyak membetulkan salah faham para pembaca di atas laporan putar belit TV3 dan Utusan Malaysia di atas.- tajdid/mks. _
- dari Harakahdaily

Khamis, 2 April 2009

Zahid nampak bodoh bilo penari tu...

Assalamualaikum salam sojahtro

Den takdapek tahan golak bilo mentori yang jago agamo kono buntut kek pempuan penari tu ha ha ha ha ha memang kelakar la budak zahid nih jago agamo apo macam ni osah pandir tul dio tu

Rabu, 1 April 2009

Terlampau berpolitik

Assalamualaikum salam sojahtro

Umat Islam Malaysia ni terlampau asyik berpolitik hingga lupo ado tanggungjawab lobih bosa patut didahulukan iaitu menjago agamo, cubo lihat gambar dilaman web yang menghino nabi s.a.w mano poie pemimpin Islam di Malaysia ni???

Selasa, 31 Mac 2009

PRK Bukit Gantang: Media konvensional BN lwn media baru Pakatan Ahmad Tajdid Mon Mar 30, 09 1:42:46 pm MYT

KEMPEN pilihan raya kecil di dua bukit di Semenanjung dan Dun Batang Ai (Air), Sarawak sedang berlangsung.
Bermula dengan hari penamaan calon 29 Mac lalu,
kempen-kempen 20 calon yang bertanding - tiga di Parlimen Bukit Gantang, lima belas di Dun Bukit Selambau dan dua di Dun Batang Ai akan berlangsung hingga menjelang tengah malam 7 April akan datang.
Pastinya antara yang mencuri perhatian para pemerhati dan pengkaji politik adalah kaedah berkempen parti-parti atau calon-calon yang bertanding.
Salah satu kaedah kempen politik BN adalah melalui media-media arus perdana yang dikuasainya. Tatkala kerajaan BN bertindak menggantung permit akhbar rasmi PAS dan KeADILan selama tiga bulan (sehingga 22 Jun 2009), BN terus menggunakan media massa arus perdana untuk mewar-warkan kempennya di tiga kawasan pilihan raya kecil itu.
Sejauh mana keberkesanan kempen BN melalui media massa ini menjadi sesuatu yang menarik untuk dibincangkan. Ini kerana 'media konvensional' yang digunakan BN sudah kian hilang kredibiliti dan kepercayaan umum, berbanding 'media baru' yang digunakan Pakatan Rakyat.
Komen-komen para perwakilan Umno dalam mesyuarat agung parti itu 24 higga 28 Mac lalu tentang kegagalan BN dalam menyampaikan 'mesej dan maklumat yang benar' kepada rakyat pada kempen PRU12 tahun lalu secara tidak langsung lebih merujuk kepada kegagalan fungsi media arus perdana untuk bertindak sebagai 'jurucakap BN dan Umno'.
Sebenarnya kegagalan BN dalam menguruskan penyaluran maklumatnya kepada rakyat bukan sangat berpunca daripada kegagalan fungsi media arus perdana. Media arus perdana terus kekal berfungsi sebagai saluran kempen BN paling efektif kerana akhbar, TV dan radio masuk ke dalam hampir semua rumah kediaman rakyat. Apa yang tiada pada media massa utama ini adalah kebenaran dan keadilan.
Tanpa dua aspek penting itu (kebenaran dan keadilan), kehebatan liputan dan kecanggihan teknologi tidak dapat menawan hati dan pemikiran rakyat. Apatah lagi ketika berhadapan media baru yang lebih dekat dengan hati rakyat khususnya golongan muda.
Perlu disedari bahawa strategi berbohong dan memanipulasi fakta hanya berkesan dilakukan arus media perdana di saat ketiadaan media baru seperti internet (khususnya blog) dan khidmat pesanan ringkas (SMS). Media baru juga semakin berkembang seiring dengan perkembangan teknologi. Penghantaran SMS kini diperluaskan kepada penghantaran audio dan visual melalui telefon bimbit yang lebih efisien berbanding siaran TV dan radio.
Untuk memahami senario ini, diperturunkan dua contoh penulisan yang disiarkan oleh media konvensional dan media baru bagi penilaian pembaca. Dua penulisan ini merujuk kepada insiden yang berlaku di Masjid Simpang dalam kawasan PRK Parlimen Bukit Gantang, 29 Mac lalu.
Berita di bawah dipetik daripada mStar online yang dimiliki MCA. Insiden ini juga dilaporkan oleh akhbar Utusan Malaysia milik Umno bertarikh 30 Mac 2009:
Nizar 'rampas' acara BN di masjid Bukit Gantang
Oleh G. MANIMARAN
TAIPING: Bekas Menteri Besar Perak yang juga calon PAS bagi kerusi Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin 'bertembung' dengan rombongan Barisan Nasional (BN) di Masjid Simpang malam tadi - mencetuskan sedikit kekecohan.
Semalam (29 Mac) merupakan hari pertama kempen pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang.
Nizar yang dikatakan hadir tanpa undangan ke majlis bacaan Yassin dan solat hajat anjuran BN telah mencuba untuk mengimamkan solat Maghrib.
Ketua Umno Bahagian Bukit Gantang, Datuk Rosli Hussin ketika dihubungi mStar Online berkata, Nizar bersama beberapa penyokongnya memasuki masjid dan terus mengimamkan solat Maghrib.
Isu tersebut dengan pantas disebarkan menerusi SMS, menjadi bahan kempen dalam beberapa ceramah anjuran BN di bahagian Bukit Gantang.
"Orang-orang dia (Nizar) minta mikrofon untuk Nizar berucap selepas Maghrib tetapi tidak diberikan, telah dihalang oleh Pengerusi Masjid (Yahaya Sulaiman).
"Kami berikan beliau peluang sertai majlis ini, anjuran BN tetapi beliau datang untuk buat kacau," kata beliau ketika dihubungi.
Rosli yang turut hadir ketika kejadian berkata, tidak berlaku apa-apa kekecohan besar dan kumpulan Nizar telah meninggalkan majlis selepas itu.
Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut hadir pada majlis tersebut.
Mengulas isu yang sama, Menteri Besar Perak, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir berkata, Nizar bertindak keterlaluan apabila cuba mengambil alih jemaah dengan meminta mikrofon daripada imam dan cuba mengadakan ceramah sebelum menunggu Isyak.
Ketika bercakap dengan pemberita selepas memperkenalkan calon BN, Ismail Saffian di Tokong Nyee Wong Kong di sini malam tadi, Zambry berkata, tindakan itu telah dirancang oleh PAS dan sanggup menggunakan masjid sebagai tempat berpolitik.
Demikian berita yang dinukilkan oleh media massa pro-BN. Cuba kita lihat pula tulisan Menteri Besar Perak, Dato' Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin yang juga calon PAS bagi PRK Parlimen Bukit Gantang dalam blog popular beliau, Kamparinn.blogspot.com :
Saya telah mengimamkan Solat Maghrib
Terlebih dahulu beribu maaf kerana lama sangat tidak update blog saya kerana maklumlah mengirakan kerenah pindah randah dan naik turun mahkamah Tinggi KL dan Persekutuan, Putrajaya. Pohon sembah derhaka!
Hari penamaan calon PRK P059 Bkt Gantang bejalan lancar dengan sedikit huru-hara sewaktu saya dan isteri bersama-sama pemimpin PAS lain memasuki pintu pagar Dewan Perbandaran Taiping jam 8.45 pagi (29 Mac).
Namun sewaktu pergi menunaikan solat maghrib di Masjid Simpang, saya diminta oleh imam Tuan Haji Hisham untuk mengimamkan solat tersebut dan saya bersetuju.
Sewaktu masuk ke masjid saya diberitahu Tan Sri Muhyidin Yasin, Timb Presiden Umno; Dato' Zambry Kader; calon (BN) Ismail Saffian dan ramai lagi pemimpin Umno Pusat dan negeri juga ada bersama. Pimpinan Umno berada di saf pertama.
Pada rakaat pertama saya telah membaca ayat "wa'tasimu bihablillahi jamii'an, walaa tafarraqu..." dan rakaat kedua surah al-Kaafirun.
Selepas solat saya membaca doa termasuk doa Qunut Nazilah yang turut diaminkan oleh semua ma'mum termasuk pemimpin tinggi Umno.
Umno menganjurkan solat hajat dipimpin oleh seorang imam import, Haji Jama'iy namanya. Habis solat, imam Haji Hashim bangun dan berucap di hadapan dengan menyebut nama pimpinan UMNO Tan Sri Muhyiddin dan Dato' Zambry. Nama saya juga disebut dan diraikan.
Imam telah mengundang saya menyampaikan tazkirah dengan memberi tafsir ayat al-Quran yang saya baca pada rakaat pertama solat maghrib sebentar tadi.
Namun beberapa pimpinan Umno setempat telah memprotes termasuk penasihat masjid (pakai songkok tinggi) yang menghalang dan mengarah supaya terus diadakan majlis bacaan Yaasin. Berlaku sedikit komosi (commotion). Saya mengelak bagi memelihara suasana.
Habis baca Yaasin saya pergi bersalam dengan Dato Zambry dan dia nampak berang dan menyatakan kepada saya, kenapa menggunakan masjid berpolitik dan tak sepatut saya jadi imam tadi.
Katanya lagi dengan nada kuat dan marah: "Jika mahu jadi imam saya boleh jadi imam, jika nak tafsir saya boleh tafsir". Saya tersenyum dan relaks sahaja dan terus meninggalkan majlis untuk acara lain.
Hujan sungguh lebat ketika itu. Semua makmum melihat dan menyaksikan adegan kelakar dan 'ajaib' tersebut dan ramai makmum mengiringi saya sewaktu meninggalkan masjid.
Sekadar makluman! Doakan PR menang besar di P059 Bkt Gantang.
Merujuk kepada berita yang disiarkan media BN, pastinya kita dapat melihat bagaimana insiden tersebut diputarbelitkan BN bagi kepentingan politik mereka. Jelas watak imam masjid yang bertanggung jawab menjemput Nizar untuk mengimamkan solat dan menyampaikan tazkirah tidak dilaporkan.
Malah sikap kasar Zambry (yang disifatkan Adun Sungkai, N Sivanesan sebagai 'kekanda saya') tidak pula dilaporkan media pro-BN.
Tuduhan bahawa Nizar menyalahgunakan masjid untuk kepentingan politik juga meleset kerana BNlah sebenarnya yang bertindak sedemikian kerana mengadakan majlis membaca Yaasin sempena kempen pilihan raya di masjid.
Apapun terpulanglah kepada pembaca untuk menilai kebenaran dua sumber penulisan di atas. Tetapi apa yang ingin ditegaskan sekali lagi, strategi berbohong dan memutarbelitkan fakta oleh media arus perdana tidak lagi berkesan di era kewujudan dan percambahan media baru seperti blog.
Apa yang lebih utama dalam kempen-kempen politik adalah kebenaran, ketelusan, intergriti dan kredibiliti sumber maklumat. Tanpa ciri-ciri itu usaha mempengaruhi atau meyakinkan rakyat umpama mencurah air di daun keladi.
Cuma satu yang ingin diulas... Zambry ketika memarahi Nizar mendakwa kononnya beliau juga mampu mengimamkan solat dan menyampaikan kuliah tafsir.
Soalnya, dengan kecenderungan beliau untuk berbohong dan bercakap kasar, adakah manusia yang sudi berimamkan beliau?- tajdid _Sumber Harakah

Isnin, 30 Mac 2009

Sekat akbar Harakah dan Suara Keadilan bermotif politik?

Assalamualaikum salam sejahtro

Kerajaan amno/bn bertindak melampaui batas undang undang dan demokrasi dongan menyokat hak rakyat untuk mendapekkan maklumat semaso.

Apo yang kerajaan buek akan menambahkan laie keboncian rakyat kepado kerajaan yang memang terkona dongan sikap kurang bijak dan cubo memperbodohkan rakyat .

amno/bn masih kalut dan merapu dalam banyak hal ....

Ahad, 29 Mac 2009

Selamat berjuang YAB Dato Seri IR Nizar

Assalammualaikum salam sejahtera

Selamat berjuang kepada IR Nizar di Parlimen Bukit Gantang semoga Allah memberikan kekuatan dan kemenangan kepada IR dengan jayanya dan dijauhi daripada segala musibah

Jumaat, 27 Mac 2009

Letak jawatan, salah menyalah dan masih menyangka diri hebat

Assalamualaikum salam sojahtro

Lotak jawatan itulah perkaro yang paling patut bagi sapo sapo yang duduk dalam kerajaan tapi bukan pilihan ramai macam sharir samad tu la.

Kairy sepatutnyo jadi manusio pertamo yang lotak jawatan dah torang torang terlingkup rasuah apo nak tunggu laie pemudo amno jangan jadi bongap takkan nak pilih kaki rasuah!!!

Khair toyol masih tak soda diri salah kan pulak pembangkang bilo kalah, dio pun bukan bagus bona pun muko penyapu memang payah sikit...

Lopeh nih kito tengok drama satu satu dalam amno belum selosai laie ni banyak yak tak pueh hati laie.

Khamis, 26 Mac 2009

Macam macam gilo

Assalamualaikum salam sojahtro

amno oh amno nampaknyo makin tak tontu halo cakap bedogar dogar bagai nak guntuh dunio ni tapi pilih pemimpin kaki tibai duit jugak haiiii apo la malang Malaysia yng den sayang dan cinto ni haaaa.

Selasa, 24 Mac 2009

Biar tergadai maruah janji boleh berkuasa

Assalamualaikum salam sojahtro

bn/amno sojak zaman berzaman memerintah dongan pelbagai caro diluar batas kuaso dan undang undang, mereko sanggup menggadaikan kepontingan rakyat domi napsu serakah yang tak ponah kunjung padam.

Lihat la sekarang suratkabar pun digantung sobab takut rakyat dapek maklumat hisss bukan jantan ghuponyo oghang oghang ni.

Isnin, 23 Mac 2009

Polis kembali la kepada keadilan dan timbangrasa

Assalamualaikum salam sojahtro

kepado semuo anggota polis kembalilah kepado keadilan dan timbangrasa jangan lah hanyo berpihak pado mano mano parti politik...ingatlah gaji dan rezeki tu datang daripado amanah Allah bukan daripado parti politik pikir la dongan waras.

Memang tak masuk akal

Assalamualaikum

Harakah/Suara keadilan digantung pulak dah apo masalah suratkabar tu jang, takut maklumat sampai pado rakyat ko atau sajo nak tunjuk kuaso kau lobih bosa daripado kuaso oghang lain.

Jangan la buek kojo tak semonggah jang kau buek macam mano pun kalau rakyat dah menyampah kek parti kau pun apo guno jang pikir la elok elok jangan jadi bongap.

Ahad, 22 Mac 2009

Undang undang terpilih

Assalamulaikum salam sojahtro

Den memang dah lamo nak tanyo kepado semuo mahkluk Allah dalam Melaya ni undang undang mano lamo bosa undang undang negaro atau undang undang amno???

Pado ahli amno den mintak bona jawapan yang telus juga SPRM yang suko buek kelam kabut tu tolong jawab la

Khamis, 19 Mac 2009

Polis haramkan ceramah Anwar, Nizar
Mar 19, 09 2:00pm
Polis mengharamkan ceramah Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin malam ini di Simpang, di pinggir kawasan Bukit Gantang yang bakal menghadapi pilihanraya kecil.

Dalam kenyataan kepada Bernama hari ini, polis memberi amaran kepada orang ramai agar tidak menyertai ceramah penasihat PKR bersama bekas menteri besar Perak itu dengan alasan ia tidak berpermit. 

Ceramah yang bermula jam 9 malam dirancang diadakan di Jalan Kuala Kangsar, Simpang dekat Taiping.

Ketua polis daerah Taiping, ACP Raja Musa Raja Razak berkata ceramah tersebut tidak sesuai kerana tempat itu berdekatan dengan jalan utama dan boleh menjejaskan lalulintas dan keselamatan orang ramai. 

Anwar, yang juga ketua pembangkang di Dewan Rakyat, dijangka mengadakan sidang akhbar di bangunan Parlimen jam 3 petang, termasuk mengulas isu larangan polis tersebut. 

Pilihanraya kecil kecil parlimen itu akan diadakan antara 29 Mac hingga 7 April dan Pakatan Rakyat akan diwakili oleh calon PAS.

Biaso la bro polis ponah ko berlaku adil pado manusio lain selain amno???

Sumber Malaysiakini

Rabu, 18 Mac 2009

Apo la punyo malang kito nih

Assalamualaikum salam sejahtera

Den heran dan ajaib dah sah rasuah tapi masih takdo apo apo tindakan ini satu perkaro den paling meluat, mano SPRM???? kalau kes lombu tu kan main copek Mat Said antu tu bertindak sekarang kenapo sonyap?

Tu sobab den bonci amno nih undang undang dio lobih bosa daripado undang undang tuhan dan negaro sial boto osah sial manusia macam nih, Allah balas la sikap munafik dio oghang nih...

Selasa, 17 Mac 2009

Orang amno pun nak buek demo pulak???

Assalamualaikum

Hah nih berito paneh nih kalau boto amno nak berdemo kek dopan PWTC membantah calon yang dituduh rasuah ini sudah kes ludah kelangit nih bro.

Kalau oghang lain buek haramlah, macam beruk lah,belasah dek fru lah, tindakan cokup dek polis la tapi kalau amno buek macam mano pulak halnyo halal ko???

Kalau halal memang tak guno la oghang amno nih cakap pusing lidah cabang kau ni jang.

Isnin, 16 Mac 2009

Jangan menyusahkan rakyat!!!

Assalamualaikum

Kepado mano mano parti terutamo yang dibori Allah amanah memerintah jugo kepado sesiapo sajo yang memimpin perlu ingat kuaso bukan bulih bawak mati tapi doso bulih bawak mati.

Jangan buek kojo tak semonggah menyusahkan rakyat ingatttttttttttttt ateh izin Allah jiko takdo rakyat jangan harap pemimpin ado kuaso dan jadi sonang lenang.

Ahad, 15 Mac 2009

Skrip 50 tahun dulu tu jang!!!

Assalamualaikum salam sojahtro

Sikit yo den nak ulas kato kato calon amno bukit gantang, ''angin perubahan memihak amno/bn'' naik loyo tokak den dongar dio kato camtu memanjang yo memihak kek dio padahal macam hampeh kalah terduduk, cakap yo lobih.

Kalau nak monang mudah yo tukar caro amno/bn tu jangan belagak macam bagus muhasabah sikit la kalau tak jangan harap rakyat nak sokong...

Sabtu, 14 Mac 2009

Kemano Ibrahim Ali, Tajudin Rahman dan yang suko cakap bosa konon pejuang Melayu

Assalamualaikum salam sojahtro

Den nak tanyo kemano poie oghang nih bilo rakyat bangun mempertahankan bahaso Melayu daripado diperlekehkan oleh pemimpin yang takdo hati porut.

Kalau bab yang bukan bukan kan main laie mulut kao oghang memokak tapi bilo kono kek batang hidung sendiri sonyap tolo masuk kedalam pulak kau jang.

Jumaat, 13 Mac 2009

Pencerahan, idea revolusioner di Perak
Hishamuddin Rais Feb 25, 09 11:55am

Zaman Gelap adalah era golongan agamawan bersekongkol rapat dengan tuan-tuan tanah dan kaum feudal. Rompakan dan kejahatan kaum feudal telah "dihalalkan" oleh agamawan. Fatwa demi fatwa dikeluarkan oleh para agamawan untuk memastikan tuan tanah dan kaum feudal sentiasa menang.Hasilnya dua kumpulan ini berkenduri-kendara dalam kemewahan hidup. Tanah, hasil pertanian, ternakan malah anak isteri kaum tani yang dirampok oleh kaum feudal semua dihalalkan oleh agamawan.Dalam masa yang sama, tenaga kerja kaum tani selalu diperah secara percuma untuk menambahkan lagi kekayaan kaum feudal dan kaum agamawan.Sampai ke suatu ketika kejelekan kaum agamawan telah menjadi lawak bodoh - jika kita lihat dalam konteks hari ini. Fatwa telah dikeluarkan - sesiapa yang melakukan kesalahan, mereka pasti akan menerima balasan dan dimasukkan ke neraka.

Janji neraka ini amat-amat menakutkan kaum tani pada ketika itu.Janji neraka ini ada tetapinya. Yang bersalah tidak semestinya akan dihantar ke neraka jika yang dituduh sanggup menebus harga dosa mereka. Dosa-dosa ini boleh ditimbang tara dengan berat dinar emas dan perak.Jika sanggup membayar emas dan perak, maka dosa ini akan diampunkan dengan serta-merta oleh kaum agamawan. Amat jelas di sini pengeluaran fatwa-fatwi masuk neraka ini telah menjadi satu industri, tempat kaum agamawan mengumpul harta kekayaan.Tipu helah dan silap mata kaum agamawan, tuan tanah dan kaum feudal ini mula dihambat oleh kaum tani apabila mereka mula menerima masuk idea-idea rasional pada abad berikutnya, Zaman Pencerahan. Idea dan pandangan rasional inilah yang memajukan Eropah sehingga kita melihat Eropah yang wujud pada hari ini.Harus disedari bahawa pemecah ruyung membuka jalan pencerahan adalah golongan agamawan juga. Jangan tersilap, sejarah Zaman Pencerahan di Eropah bukan bermula di Florence atau Venice tetapi berpunca di Kota Baghdad dengan wujudnya Baitul Hikmah – Gedung Ilmu.Gedung Ilmu ini didirikan oleh Khalifah Haron Al-Rashid (763 – 809) untuk melakukan kajian ilmu dan penterjemhan buku dan kitab-kitab kuno Yunani yang telah ditinggalkan oleh warga Eropah yang waktu itu masuh dibaluti Zaman Gelap.Dari pengaruh Gedung Ilmu ini, maka munculah di antaranya Al-Farabi, Ibnu Sina dan Ibnu Rushd - ahli falsafah, ilmuan dan pemikir Arab, Afghan dan Parsi yang membawa idea rasional untuk pencerahan dunia. Mereka inilah di antara puluhan pemikir falsafah agamawan Islam yang membawa idea pencerahan.Al-Farabi membuka kembali pandangan dan pemikiran Aristotle. Pandangan Socrates, Plato dan Aristotle inilah yang menjadi induk dan asas falsafah keilmuan di Baitul Hikmah, Baghdad. Para ahli falsafah ini menggunakan akal dan fikiran mereka yang rasional untuk memahami ayat-ayat Quran.Bagitu juga di Tanah Melayu, agamawan telah memainkan peranan yang penting dalam melahirkan pencerahan dan kesedaran jati diri. Dari awal lagi kaum agamawan melalui ajaran agama telah sama-sama bangun menentang penjajah – Belanda, Portugis, Inggeris dan Jepun.Tetapi, sejarah tamadun manusia bukan satu jalan yang lurus. Kadang kala ia berulang-ulang. Bagitu juga terjadi di tanah air kita. Pencerahan yang baru bermula tiba-tiba tergendala dengan kemasukan kuasa Inggeris pada tahun 1874 melalui Perjanjian Pangkor.

Di zaman British, rakyat di Tanah Melayu tarafnya sama dengan taraf warga di negara-negara Asia, Afrika dan Amerika Latin. Zaman Penjajah tidak jauh bezannya daripada Zaman Gelap. Warga yang dijajah samalah seperti kaum tani yang harta kekayan mereka dirompak oleh kaum feudal – kini yang merompak ialah kaum penjajah. Penjajahan bertujuan mengumpul dan merampas harta kekayaan negara yang ditakluk. Justeru British telah mula bersekongkol dan menjalankan kerjasama dengan kaum feudal dan kaum agamawan. Persekongkolan mereka ini dilakukan agar cita-cita penjajah untuk mengambil hasil tanah jajahan tidak diganggu gugat.Justeru dimunculkan Raja-raja di Semenanjung Arab, Jordan dan Iraq – walhal Raja-Raja ini tidak pernah wujud di zaman Nabi Muhammad. Dalam ajaran Islam tidak wujud konsep raja. Dalam Islam, semua manusia sama di sisi Yang Maha Esa. Islam pada awalnya dianggap radikal dan revolusioner kerana menentang feudalisme dan penindasan. Malah konsep kesamaan derajat di kaca mata Tuhan inilah yang menjadi daya tarikan untuk membuka Zaman Pencerahan dan meruntuhkan kuku besi kaum feudal dan kaum agamawan di Eropah.Di Tanah Melayu, penjajah Inggeris telah memupuk dan membajai kaum feudal agar mereka boleh menjadi orang tengah di antara rakyat dengan kuasa British. Kaum agamawan juga turut direkrut. Justeru terjadi persekongkolan tiga kumpulan seperti di Zaman Gelap – penjajah, kaum feudal dan kaum agamawan. Kaum agamawan ini sama seperti kaum agamawan di Eropah di Zaman Gelap yang mengeluarkan fakwa-fatwi untuk "menghalalkan" tindakan penjajah dan kaum feudal.Tetapi idea Pencerahan tidak dapat lagi dipadam-padamkan. Satu demi satu kaum feudal di Timur Tengah dihapuskan.

Kaum feudal di Timur Tengah yang wujud pada hari ini sedar bahawa mereka diwujudkan kerana mereka menjaga kepentingan ekonomi kaum imperial Anglo-Amerika. Yakinlah, apabila kepentingan kuasa imperial ini habis - yakni apabila telaga minyak telah kering - maka mereka juga akan turut terbungkus. Beginilah hukum sejarah yang telah diteroka oleh Pencerahan.Apa yang berlaku di Perak pada Februari 2009 tidak banyak perbezaan seperti yang pernah berlaku di Eropah pada Zaman Gelap. Kaum feudal telah cuba melawan arus Pencerahan. Dari segi sejarah, kaum feudal di Tanah Melayu yang dibajai oleh penjajah British ini telah menerima pukulan pada 1993. Mereka terpukul apabila Perlembagaan Persekutuan dipinda yang membolehkan kaum feudal disaman. Sebenarnya tindakan ini hanyalah langkah kompromi di antara kelas kaum peniaga dengan kaum feudal.Dalam krisis Perak, kita juga membaca dan mendengar bagaimana ada golongan agamawan yang mengeluarkan fatwa untuk "menghalalkan" tindak-tanduk golongan feudal. Cara ini tidak menghairankan. Ia pernah berlaku di Eropah ketika Zaman Gelap.Sayugia diingatkan, idea Pencerahan Al-Farabi, Ibnu Sina, Ibnu Rushd telah mempengaruhi William Harvey, René Descartes, Spinoza dan mempengaruhi Karl Marx, Bakunin, Lenin yang terus pula menpengaruhi Jean Paul Sartre yang kemudian mempengaruhi Ali Shariati.

Idea Pencerahan Ali Shariati menumpaskan Raja Segala Raja, Ahmad Reza Pahlavi pada 1979.Sejarah berulang-ulang. Kadankala ke hadapan, kadangkala mengundur. Tetapi idea dan falsafah Pencerahan akan terus bersinar. Justeru ketika ini kita juga melihat ada kumpulan dan golongan agamawan Islam telah muncul secara positif ke hadapan untuk mendirikan benteng menghalang kaum feudal membawa Zaman Gelap datang sekali lagi ke dalam budaya negara kita.Pencerahan yang menobatkan idea rasional apabila manusia ini dianggap sama derajatnya di mata Yang Maha Esa masih lagi relevan dan satu idea yang revolusioner pada ketika ini terutama di Perak.

Artikel yang baik dan menyuburkan minda...

Petikan daripada Malaysiakini.com
Terdapat ralat dalam alat ini

Arkib Blog